لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

'مرزبانان ایران ده‌ها افغان را مجبور ساختند خود را به دریا غرق کنند'


اجساد دو تن از افغان هایی که قصد رفتن به طور غیر قانونی به ایران را داشتند از دریا پیدا شده است.
اجساد دو تن از افغان هایی که قصد رفتن به طور غیر قانونی به ایران را داشتند از دریا پیدا شده است.

بیش از ۵۰ تن از شهروندان افغانستان تلاش داشتند که از طریق ولایت هرات به گونه‌ قاچاقی وارد ایران شوند، اما توسط مرزبانان ایرانی متوقف و بازداشت شده‌اند.

شاه ‌ولی، یک تن از باشندگان ولایت فاریاب نیز توسط مرزبانان ایرانی بازداشت شده است. او ادعا دارد که مرزبانان ایرانی با شلیک اسلحه شهروندان افغان را مجبور به انداختن در آب در نوار مرزی کرده‌اند.

او می‌گوید که اجساد ۷ تن از ۲۳ تن را از آب کشیده‌اند و از دیگران اطلاعی ندارند.

او گفت: "مرزبانان ایرانی پس از شکنجه افغان ها را به دریا می انداخت دو فیر هم به من کرد که آن‌ها غرق شده تو هم خود را غرق کن. وقتی به دریا می انداختند خودشان نگاه می‌کردند و می‌خندیدند. افغان‌ها در آب جان می‌دادند اما آن‌ها خنده می‌کردند."

مسئولان در شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند که اجساد پنج تن را از نوار مرز به دلیل غرق شدن در آب به این شفاخانه منتقل کرده‌اند.

داکتر محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات امروز شنبه به رادیوآزادی گفت که اجساد پنج تن صبح امروز از سوی نیروهای سرحدی به شفاخانه حوزوی هرات منتقل شده اند.

شماری از افرادی که برای تحویل گرفتن اجساد بستگان‌شان به شفاخانه حوزوی هرات آمده‌اند
شماری از افرادی که برای تحویل گرفتن اجساد بستگان‌شان به شفاخانه حوزوی هرات آمده‌اند

مولوی محمد و غلام یحیی برای تحویل گرفتن اجساد بستگان‌شان به سردخانه این شفاخانه آمده‌اند. آنان حکومت ایران را متهم به کشتن شهروندان افغانستان می‌کنند: "اما این نامردان این‌ها را می‌گرفتند می‌بردند به اردوگاه و لت‌وکوب می‌کردند و بچه‌های مردم را زخمی می‌کردند. دست و پاهای آنها را می شکستند و به مردم تحویل می‌دادند و این قسم به دریا غرق نمی‌کردند."

"اگر می‌گیرند باید رد و مرز کنند، نه که به داخل آب بیندازند و خفه کنند."

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید هیئتی را برای بررسی این موضوع توظیف کرده‌است.

این وزارت در اعلامیه گفته است: "سرپرست وزارت امور خارجه با دریافت گزارش‌های مطبوعات مبنی بر کشته شدن مسافرین افغان در امتداد سرحد با کشور ایران، ضمن ابراز مراتب اندوه و تأثر خویش در زمینه، خواستار تحقیقات همه‌جانبه گردید. آقای اتمر هیئتی را تحت رهبری معین سیاسی وزارت خارجه توظیف نموده تا این حادثه را به شکل همه جانبه تحقیق و بررسی نماید، تا در پرتو حقایق موجود تصامیم لازم اتخاذ گردد."

ناامنی، بیکاری و فقر فزاینده سه دلیل عمده سفر قاچاقی شهروندان افغانستان به ایران گفته می‌شود. سردار محمد بهادری، عضو شورای ولایتی هرات از ایران می‌خواهد که بر مهاجرین افغان شلیک نکند.

او گفت: "مردم افغانستان این توقع را از کشور جمهوری اسلامی ایران ندارند و بالای کسانی که برای کارگری از جبر و بی‌بضاعتی به ایران می‌خواهند که خود شان را برساند و کار کند نباید با اسلحه بر آنها شلیک کند."

از سویی هم اداره محلی هرات می‌گوید که ادعاهای مبنی بر غرق شدن شهروندان افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی را بررسی می‌کند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در این مورد گفت: "به اساس هدایت مقام ولایت هرات و ادعاهایی که پیرامون این رویداد شده به گونه همه جانبه بررسی می‌شود. هدایت مقام ولایت هرات به بخش‌های ذیربط اخبار شده که به گونه جدی و همه جانبه ادعاها را مطالعه کنند و بررسی کنند و طبیعتاً از مجراهای دیپلوماتیک هم پی‌گیری می‌شود."

اما قنسولگری ایران در هرات با نشر اعلامیه‌ای ادعاها در مورد دستگیری شهروندان افغان در منطقه دهانه ذوالفقار در ولسوالی گلران هرات را تکذیب کرده است.

از سویی هم یک مقام امنیتی که خواست نام آن فاش نشود به رادیو آزادی گفت که ۵۲ تن از افغان‌ها که قصد سفر قاچاقی به ایران را داشتند،خود را به آب انداختند که اجساد ۱۵ تن از آب کشیده شده و ۱۲ تن دیگر سالم از آب بیرون شده و اکنون نزد مردم محل هستند. او همچنان گفت تا کنون از سرنوشت ۲۲ تن دیگر خبری در دست نیست.

بارها شهروندان افغان در مسیر رفتن قاچاقی به ایران مورد شلیک و آزار و اذیت مرزبانان ایرانی قرار گرفته‌اند.

فعالان حقوق بشری، ایران را به نقض حقوق بشر در مورد مهاجرین افغان متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG