لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

واکنش‌های تند جنبش تحفظ پشتون به کشته شدن عارف وزیر


عارف وزیر عضو برجسته جنبش تحفظ پشتون که از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.
عارف وزیر عضو برجسته جنبش تحفظ پشتون که از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

خبر درگذشت سردار عارف وزیر یک عضو ارشد جنبش تحفظ پشتون واکنش‌های شدید این جنبش را برانگیخته است.

محسن داور یکی از اعضای ارشد جنبش تحفظ پشتون یا "پی‌تی‌ایم" در حساب تویترش امروز دوم ماه می نوشته است که عارف وزیر از سوی شبه نظامیان حامی حکومت کشته شد اما او از فرد یا گروهی نام نبرد.

او افزده که مبارزه این جنبش علیه رهبری این تروریستان ادامه خواهد یافت.

افراسیاب ختک چهره برجسته سیاسی پاکستان و عضو دیگر از جنبش تحفظ پشتون هم در تویترش نوشته که او همراه با برخی از اعضای این جنبش پیش از این‌که جنازه عارف وزیر از اسلام آباد به قریه‌اش وانه مرکز وزیرستان جنوبی برده شود، به پیکر او ادای احترام کردند.

آقای ختک نوشته است که این هجدهمین عضو خانواده عارف وزیر است که از سوی گروه‌های افراطی حامی حکومت پاکستان کشته می‌شود.

عارف وزیر شام روز جمعه پیش از افطار با یکی از اقارب نزدیکش در وانه به سوی منزلش در حرکت بود که از سوی مردان مسلح ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفت و سخت زخمی شد. بر اساس گزارش، مردان مسلح از یک موتر دیگر بر او آتش گشودند.

پس از این رویداد او نخست به شفاخانه دیره اسماعیل خان و سپس به شفاخانه پیمز اسلام آباد پایتخت پاکستان برده شد.

سید عالم محسود یک عضو دیگر جنبش تحفظ پشتون در مورد این رویداد به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی چنین گفت: " او در شفاخانه پیمز اسلام آباد تحت عملیات جراحی قرار گرفت اما از اینکه مرمی به سرش اصابت کرده بود و به طرف چپ مغز او آسیب زده بود، با وجود تلاش‌های فراوان زندگی او نجات نیافت."

از سوی دیگر شوکت علی مسئول پولیس وزیرستان جنوبی شام دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت که تحقیقات برای ردیابی افراد مسلح ناشناس که در حمله بالای عارف وزیر دست دارند، آغاز شده است.

حکومت پاکستان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته و هنوز کسی مسئولیت حمله به عارف وزیر را نپذیرفته است.

عارف وزیر در ۱۷ ماه اپریل از سوی پولیس به اتهام سخنرانی علیه حکومت پاکستان در جریان سفر اخیرش به افغانستان بازداشت شد، اما او دو روز پیش از حمله از زندان رها شده بود.

عارف وزیر همراه با محسن داور و پسر کاکایش علی وزیر در نهم ماه می به کابل رفته و در مراسم تحلیف رئیس جمهور محمد اشرف غنی شرکت کرده بود.

او در آن زمان در سخنرانی به یک گردهمایی در کابل گفته بود: "باید واضح بگویم که طالبان دهشت افگن هستند و کسانی‌که در عقب ویرانی افغانستان دست دارند هر کسی که باشد حتی پدرم و یا برادرم، او دهشت افگن است. طالبان با آنکه امروز با امریکا صلح می‌کند اما هر آن کسی را که در صف اردوی ملی افغانستان می‌جنگد منافق خطاب می‌کند اما خود طالبان منافق بوده و جهاد علیه آن‌ها روا است."

طالبان تا هنوز در مورد سخنان عارف وزیر به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

جنبش تحفظ پشتون از زمان تاسیس در جنوری سال ۲۰۱۸ برای حمایت از حقوق مدنی پشتون‌ها در پاکستان مبارزه کرده است.

گروه‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر می‌گویند که مقامات از سال‌های سال تظاهرات مسالمت آمیز این جنبش را ممنوع کرده اند. این گروه‌ها همچنان گفته اند که برخی از اعضای برجستۀ جنبش تحفظ پشتون "خودسرانه" بازداشت شده اند و اینکه از سفر‌شان در داخل پاکستان جلوگیری شده است.

XS
SM
MD
LG