لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

وزارت صحت: مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به ۲،۸۹۴ تن رسید


 وزارت صحت گزارش می‌دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۸۹۴تن رسید
وزارت صحت گزارش می‌دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۸۹۴تن رسید

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲،۸۹۴ تن رسید.

وزارت صحت عامۀ افغانستان از ثبت۱۹۰ واقعۀ جدید ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در چندین ولایت کشور خبر داد.

وحید مجروح، معین این وزارت امروز دوشنبه (۱۵ ثور) در نشست خبری‌ای در کابل گفت که با ثبت رویدادهای تازه، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲،۸۹۴ تن رسیده است.

به گفتۀ آقای مجروح، بیشتر رویدادهای تازۀ کووید-۱۹ در هرات، کندهار و کابل به ثبت رسیده اند.

معین وزارت صحت عامه هشدار می‌دهد که تهدیدهای ویروس کرونا به‌بلندترین سطح آن رسیده، اما اقدامات مردم به‌منظور عملی کردن شرایط قرنطینه در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه افغانستان

او گفت: "تهدید موجود از آدرس ویروس کرونا در افغانستان متأسفانه در بلندترین حد ممکن است. میزان جدیت جامعه در مقابل ویروس کرونا متاسفانه در حد بسیار پایین است. این فاصله میان تهدید و اهتمام اتخاذ شده از سوی مردم باعث نگرانی وزارت صحت عامه قرار دارد و مردم هر قدر دقت بیشتر کنند، نگرانی ما کمتر می‌شود."

به گفتۀ آقای مجروح، در ۲۴ ساعت گذشته ۵ فرد مبتلا به ویروس کرونا در چندین ولایت جان باختند و ۵۲ تن دیگر صحت‌یاب شده اند.

آرشیف، مراسم خاک‌سپاری یک جسدی که در اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا در هرات جان باخته است.
آرشیف، مراسم خاک‌سپاری یک جسدی که در اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا در هرات جان باخته است.

مسئولان وزارت صحت عامۀ افغانستان در این نشست همچنین در بارۀ چگونگی هزینۀ کمک‌های بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی توضح دادند.

به گفتۀ آنان، کمک ۱۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دالری بانک جهانی در بخش‌های بلندبردن ظرفیت تشخیص ویروس کرونا، افزایش شمار آزمایش‌گاه‌‌‌ها از ۷ آزمایشگاه به ۱۵ در ولایت‌های مختلف، تهیه بسته‌های آزمایش و بلندبردن ظرفیت تیم‌های صحی مراقبتی هزینه خواهد شد.

معین صحت عامه همچنین می‌افزاید که ۴۰ میلیون دالر کمک بانک انکشاف آسیایی در بخش ایجاد شفاخانه و دیگر بخش‌های مبارزه با ویروس کرونا هزینه خواهد شد.

یونیسف که در کنار سازمان صحی جهان و دولت افغانستان مسئولیت مصرف‌ کمک‌های بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی را به عهده دارد، می‌گوید که اولین محمولۀ تجهیزات صحی در میانۀ ماه جون به افغانستان خواهد رسید.

ابوبکرکامپو، نمایندۀ ویژۀ یونیسف یا صندوق جهانی حمایت از کودکان در افغانستان گفت: "کمبود تجهیزات در سراسر جهان محسوس است، همچنان خدمات انتقال به دلیل شرایط قرنطینه متوقف است، اما ما امیدوار هستیم که تا نیمه‌های ماه جون اولین محمولۀ تجهیزات صحی را که ۱۵۰ تُن است، به افغانستان بیاوریم."

مسئولان وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که اقدامات چشم‌گیری از سوی حکومت در راستای مبارزه با ویروس کرونا روی دست گرفته شده، اما نیاز است که مردم همکاری کنند و شرایط قرنطینه را رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG