لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

ارگ: عواقب هرگونه بحران ناشی از ویروس کرونا بردوش طالبان خواهد بود


آرشیف، ارگ ریاست جمهوری افغانستان
آرشیف، ارگ ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید گروه طالبان با ادامه خشونت‌ها نه تنها که مردم را به مذاکرات صلح بی‌باور کرده، پیکار با ویروس کرونا را نیز به چالش خواهد برد.

آقای صدیقی هشدار می‌دهد که در صورت تن ندادن به آتش‌بس عواقب هرگونه بحران از رهگذر ویروس کرونا بردوش این گروه خواهد بود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

او که امروز دوشنبه (۱۵ ثور) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد گفت: "یکبار دیگر خطاب به طالبان می‌گویم که آتش‌بس بشردوستانه را بپذیرند و به خشونت‌ها پایان دهند. ویروس کرونا سبب می‌شود که با چالش روبه‌رو شویم از این گروه می‌خواهیم که از انکار این مسئولیت بپرهیزند در غیر آن مسئولیت به دوش این گروه خواهد بود. برای مذاکرات آتش‌بس خواست ما و همکاران بین‌المللی ما است اما اگر خشونت ادامه یابد به اهداف ما نمی‌رسیم."

رهایی زندانیان طالبان یکی از شرایط اساسی این گروه برای آغاز مذاکرات گفته شده و حگومت افغانستان رهایی اعضای این گروه را هم مشروط به آغاز مذاکرات بین افغانان خوانده بود.


حالا با آنکه روند رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت ادامه دارد و تا کنون ۷۴۸ تن این زندانیان آزاد شده اند اما حمله‌های این گروه هنوز در بخش هایی از کشور ادامه دارند و تلفات نیروهای امنیتی در این حمله‌ها واکنش‌های حکومت افغانستان را برانگیخته است.

در همین حال سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رادیو آزادی گفته است که اگر به تعهدات توافق‌نامه عمل می‌شد خشونت و جنگ نیز در کشور پایان یافته بود.

XS
SM
MD
LG