لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

هشدار فریدم هاوس از تضعیف دیموکراسی در کشور‌های بالکان، اروپا و آسیا


آرشیف، برگزاری انتخابات در مالدووا
آرشیف، برگزاری انتخابات در مالدووا

موسسۀ فریدم هاوس یا خانۀ آزادی مستقر در امریکا در مورد تضعیف دیموکراسی در اروپای مرکزی، کشور‌های بالکان، اروپا و آسیا هشدار داده است.

در گزارش سالانۀ فریدم هاوس که امروز "ششم ماه می" نشر شد گفته شده که حملات بر نهادهای دیموکراتیک ممکن است همزمان با گسترش ویروس همه‌گیر کرونا افزایش یابد.

اما مایکل ابراموویتز رئیس این نهاد گفته است که بحران فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا ممکن است دو وضعیت را به بار آورد یا اینکه مشکلات بدتر خواهد شد یا اینکه دیموکراسی احیا.

به گفتهء او، امیداوری وجود دارد که گویا تجربه این ویروس همه‌گیر نقش حکومت شفاف و پاسخگو را برازنده و تقاضا‌های جدید را برای تغییر وضعیت مطرح خواهد ساخت.

در این گزارش که تحت نام کشور‌های در حال گذار نشر شده به ۲۹ کشور پایین‌ترین امیتاز دیموکراسی داده شده یعنی ده امتیاز.

در این گزارش بررسی شده که در مجموع امیتاز دیموکراسی در این کشور‌ها در پنج سال گذشته پیهم کاهش یافته است.

آرشیف، یک خانم در حال ریختن رأی‌اش به صندوق در انتخابات پاکستان
آرشیف، یک خانم در حال ریختن رأی‌اش به صندوق در انتخابات پاکستان

گزارش خانه آزادی یا فریدم هاوس می‌گوید، مداخله در روند انتخاباتی به نام اصلاحات دیموکراتیک، زمینه را مساعد ساخته تا برای رهبران که از قدرت باز می‌مانند و هم‌چنان برای اعضای پارلمان، امیتازات غیر معمول داده شود.

براساس گزارش سالانه فریدم هاوس، تضعیف دیموکراسی حتی بر قوه قضاییه و حاکمیت قانون هم صدمه وارد می‌کند، رهبران در برخی از کشور ها، وفاداران شانرا در سمت‌های مهم قضایی تعیین کرده و باعث تصویب قوانینی می‌شوند که به استقلالیت قضایی ضربه وارد می‌کند.

در این گزارش گفته شده که استقلالیت قضایی در کشور‌های مانند جمهوری چک، گرجستان، لاتویا، مونته‌نگرو، پولند و سلواکیا کاهش چشم‌گیر یافته است.

در حالیکه براساس این گزارش، هنگری، صربیا و مونته‌نگرو از طبقه بندی دیموکراسی کاملاً خارج شده اند و در حال حاضر در جمع رژیم ترکیبی یا دولت انتقالی به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG