لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

وزارت صحت: امیدواری‌ها برای کنترول ویروس کرونا بیشتر شده است.


وحید مجروح معین وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح معین وزارت صحت عامه افغانستان

در حالی که آمار ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان روز‌به‌روز افزایش می‌یابد، وزارت صحت عامه اظهار امیدواری کرده که این بیماری کنترول شود.

وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که آمار جدید ابتلا به این بیماری نسبت به دو روز پیش کمتر بوده است.

او گفت: "به اساس آخرین آماری که ما امروز داریم، در وزارت صحت عامه مجموعاً در افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۱ نمونه مشکوک تحت آزمایش قرار گفته و از این میان ۱۶۸ واقعه آن مثبت بود. با وجودی که این رقم، رقم بالا است، اما زمانی که ما خود را با کشورهای همسایه مقایسه می‌کنیم، استفاده موثر دولت افغانستان و کشورهای همکار، ما توانستیم که یکی از الگوهای موفق در قسمت جلوگیری از انتشار ویروس باشیم."

اگرچه آقای مجروح از کنترول این ویروس سخن می‌گوید، اما بر رعایت مقررات قرنطین و ماندن مردم در خانه تأکید می‌کند.

در همین حال، وزارت اطلاعات و فرهنگ با برگزاری یک نشست خبری کار اطلاع‌رسانی در باره شیوع ویروس کرونا به منظور بالا بردن آگاهی عمومی را رسماً آغاز کرد.

پیش از این یک کمیته ویژه به ریاست وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهوری، به دستور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری این مسئولیت را برعهده داشت.

آرشیف، ولایت کندهار
آرشیف، ولایت کندهار

با توجه به آمار بالای بیسوادی و حتی برخی باورهای مذهبی در جامعه سنتی افغانستان، مقابله با ویروس کرونا و آگاهی‌دهی در این مورد را با چالش مواجه کرده است.

محمدعارف هلالی کارشناس مسایل اجتماعی می‌گوید مسئولیتی که بر عهده وزارت اطلاعات و فرهنگ گذاشته شده، بزرگ و با اهمیت است.

او گفت: "این مسئولیت بزرگ که به وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شده، به باور من شاید این وزارت قادر به این نباشد که به تمام قریه‌ها و قصبات این تبلیغات را برساند، چرا که نام وزارت بسیار بلند است، اما توقعاتی که از این وزارت است، به صورت درست آن را انجام نداده است."

آقای هلالی همچنین گفت که سطح پایین آگاهی عمومی، فقر و بیکاری از جمله دلایلی است که این مأموریت دشوار را به چالش کشیده است.

این در حالی است که در هر ۲۴ ساعت موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان رو به افزایش است.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه تا کنون ۳۳۹۲ تن در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شده، ۱۰۴ تن جان باخته و ۴۵۸ تن دیگر بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG