لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

کارشناسان: در رفع محدودیت‌ها باید مسئولانه اقدام شود


میدان هوایی رومانیا
میدان هوایی رومانیا

با اینکه ده‌ها کشور در جهان می‌خواهند از محدودیت‌ها به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بیرون شوند، حکومت‌ها به گزینه‌های میان مبارزه با شیوع ویروس کرونا و رفع محدودیت‌ها روبه‌رو اند.

حکومت‌ها می‌خواهند تا مردم را به زندگی روزمرۀ‌شان بر گردانند.

مقام‌ها در هر کشور می‌خواهند برای بیرون رفت از قرنطین، استراتژی داشته باشند تا نیازمندی اقتصادی مردم را نسبت به خطر واقعی توازن بخشد.

ولی کارشناسان هشدار می‌دهند که رفع محدودیت‌ها به طور شتاب زده، می‌تواند زمینه را برای موج کشندۀ دومی شیوع ویروس کرونا باز کند و پیشرفت‌های بدست آمده در ارتباط به قرنطین ماه‌های مارچ و اپریل را به عقب زند.

سرانجام، اگر مقام‌ها برای کاهش محدودیت‌ها از شتاب کار گیرند، امکان دارد که بی‌نظمی اقتصادی به میان آید و آن‌ها مجبور شوند که در آینده بار دیگر محدودیت وضع کنند.

پس آیا کاهش قرنطین یک مسئولیت است؟

یک گروه از متخصصان ارشد در بلجیم سفارش‌های را در مجلۀ طب طبیعت نشر کرده است.

آن‌ها توضیح داده می‌گویند: "دشوار‌ترین چالش در عرصۀ صحی از آغاز این قرن در برابر حکومت‌ها استراتژی بیرون رفت مسئولانه از قرنطین است."

چارچوب اصلی این طرح آن‌ها بر سه تلاش متمم و مستمر استوار است.

رعایت فاصله جسمی در یک بس شهری در سریلانکا
رعایت فاصله جسمی در یک بس شهری در سریلانکا

نخست رعایت تدابیر فاصله گیری جسمی برای کاهش تعداد بیماران. دوم، بلند بردن سیستم ضروری ظرفیت‌های صحی برای تشخیص ویروس، و سوم، افزایش نیروی بشری و روش‌های لازم برای تطبیق سیستماتیک آزمایش‌ها.

به گفتۀ آن‌ها، آزمایش‌ها در گام اول بالای کارکنان مراقبت‌های صحی، امنیتی و توزیع غذا صورت گیرد.

اما هستند کسانی که می‌گویند، باید به رفع محدودیت‌ها پرداخت و به پیش رفت.

الیزابیتا گروپِلی ویروس شناس ایتالیایی و استاد پوهنتون سنت جورج لندن می‌گوید، او متعجب نیست که کشور‌ها قبل از کشف واکسین ویروس کرونا برای رفع قرنطین به پیش روند.

تصویربرداری از ویروس کرونا در یکی از لابراتوارهای ایالات متحده امریکا
تصویربرداری از ویروس کرونا در یکی از لابراتوارهای ایالات متحده امریکا

این خانم ویروس شناس به روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، قرنطین و وضع محدودیت‌ها در درازمدت راه حل نیست. خانم گروپلی گفت، زیرا که قرنطین در کشور‌های مختلف با تدابیر و سطح محدودیت‌های گوناگون، متفاوت اند.

اما به گفتۀ او، خیلی دشوار بوده و نه برای افراد و نه برای کشور‌ها قابل تحمل است.

او یاد آور می‌شود که در هفته‌های اخیر بستری شدن در شفاخانه‌ها و بخش‌های مراقبت ويژه در کشور‌های که شدیداً به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا آسیب دیده اند، خیلی کاهش یافته است.

به این دلیل این استاد پوهنتون سنت جورج لندن می‌گوید، این دو شاخص در کشور‌های مانند ایتالیا، اسپانیا و جرمنی نشان می‌دهند که باید روی رفع تدریجی قرنطین خوب فکر کرد.

XS
SM
MD
LG