لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

زلمی خلیل‌زاد به مقامات هند در مورد پروسه صلح افغانستان معلومات داد


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان

نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در سفر به هند با دو مقام بلند پایۀ آن کشور در بارۀ پروسۀ صلح افغانستان گفت‌وگو کرد.

زلمی خلیل‌زاد و اس جی شنکر وزیر امور خارجه و آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند به روز پنج‌شنبه (۱۸ ثور) در دهلی جدید دیدار کردند.

وزارت امور خارجۀ هند در بیانیۀ گفته است که خلیل‌زاد در این دیدار در بارۀ تلاش‌های واشنگتن در بخش صلح و آشتی در افغانستان معلومات داد.

اس جی شنکر وزیر خارجه هند
اس جی شنکر وزیر خارجه هند

به اساس بیانیه در این دیدار تأکید شد که محو لانه ها و پناهگاه‌های امن تروریستان برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان ضروری است.

در بیانیه آمده که جانب امریکا سهم سازندۀ هند را در توسعۀ اقتصادی، بازسازی و کمک بشری به افغانستان ستوده و نقشش را در راستای صلح پایدار، امنیت و ثبات در افغانستان مهم خوانده است.

وزارت امور خارجۀ هند گفته که دهلی نو از تشدید خشونت در افغانستان عمیقاً نگران است و از پیشنهاد آتش‌بس در این کشور پشتیبانی می‌کند.

در بیانیۀ این وزارت هم‌چنان گفته شده که هند به کمک مواد غذایی و لوازم طبی به افغانستان ادامه می‌دهد تا از آن در زمینۀ رسیدگی به وضعیتی که در نتیجۀ شیوع ویروس کرونا ایجاد شده استفاده کند.

نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان َدور تازۀ سفر منطقه‌ای‌اش را با دیدار از دوحه پایتخت قطر آغاز کرد و در آنجا چهارشنبه شب با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان ملاقات کرد.

زلمی خلیل‌زاد دیشب در حساب تویترش نوشت که ملاقات طولانی با ملابرادر و تیمش داشت.

وی در ادامه نوشته که "در این ملاقات خواهان پیشرفت در شماری از مسائل شده است مانند: کاهش خشونت، آتش‌بس برای امور بشری همانگونه که جامعه جهانی خواسته است تا زمینۀ همکاری برای مدیریت بهتر آفت کووید-۱۹ در افغانستان فراهم شود."

خلیل‌زاد در یک تویت دیگر گفته که تسریع رهایی زندانیان هر دو طرف، اقدامات لازم برای آزادی مارک فریریچس شهروند امریکا، حمایت منطقه‌ای و جهانی برای پروسۀ صلح افغانستان و حرکت هر چه زودتر به سوی مذاکرات بین‌الافغانی نیز از مسائل مورد بحث بوده است.

وی در ادامه نوشته که پس از سفر به هند و پاکستان بار دیگر با نمایندگان طالبان دیدار خواهد کرد.

پیش از این سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در تویتر نوشته بود که در این ملاقات در بارۀ رهایی فوری زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تطبیق کامل موافقتنامۀ امریکا و طالبان به تفصیل بحث شد.

هاشم وحدت‌یار تحلیلگر سیاسی مقیم واشنگتن است.

او به رادیو آزادی دیشب گفت که خلیل‌زاد در جریان این سفر منطقه‌ای‌اش تلاش می‌ورزد تا موانع سر راه گفت‌وگوی بین‌الافغانی هر چه زودتر دُور شود.

او افزود: "خلیل‌زاد می‌خواهد که طالبان را به آتش‌بس لااقل در برخی مناطق و کاهش خشونت در تمام مناطق قانع بسازد. خلیل‌زاد در این مورد بحث‌های طولانی و مفیدی با ملا برادر در قطر داشت و این یک امتیاز به حکومت افغانستان هم است در برابر رهایی زندانیان طالبان و خلیل‌زاد با این کار می‌خواهد که به هدف اصلی آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هر چه زودتر برسد."

حکومت افغانستان دیروز از طالبان بار دیگر خواست که از خشونت دست بکشند و با حکومت مذاکره کنند.

طالبان تا حال پیوسته درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد کرده اند و روی آنچه تطبیق کامل موافقتنامۀ شان با امریکا می‌خوانند، تأکید دارند.

جریان عقد توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر
جریان عقد توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر

این گروه هفته گذشته در اعلامیۀ گفت که امریکا و ناتو مسؤلیت‌شان را در قبال تطبیق مواد موافقتنامه به جا نیاورده اند.

طالبان همچنان گفته اند که حکومت افغانستان به ایجاد موانع در برابر تطبیق موافقتنامه پرداخته، رهایی زندانیان را به تأخیر انداخته و تیم جامع مذاکره کننده را معرفی نکرده است.

اما وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفته، هیئتی که برای مذاکره با طالبان ایجاد شده همه شمول است و این هیئت پس از بحث و مشورۀ زیاد معرفی شده است.

موافقتنامۀ آوردن صلح به افغانستان میان امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری در دوحۀ قطر امضا شد.

رهایی تا به پنج‌هزار زندانی طالبان و یک‌هزار زندانی حکومت افغانستان بخشی از این موافقتنامه است.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته که حکومت تا حال ۹۳۳ تن از زندانیان طالبان را رها کرده است.

به اساس گزارش‌ها، شمار زندانیان مربوط به حکومت افغانستان که تا کنون از سوی طالبان رها شده اند به ۱۳۲ تن می‌رسد.

به اساس موافقتنامۀ امریکا و طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی در ۱۰ ماه مارچ باید آغاز می‌شد اما ظاهراً به دلیل تأخیر در رهایی زندانیان در آن تاریخ آغاز نشد.

حکومت افغانستان گفته که طالبان حمله‌های‌شان را در این اواخر تشدید بخشیده اند و به گفتۀ حکومت، این نشان می‌دهد که طالبان به کاهش خشونت پایبند نیستند.

XS
SM
MD
LG