لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

نگرانی‌ها از تقویت صفوف داعش در ولایت فاریاب


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

مقام‌های محلی در فاریاب می‌گویند، جنگجویان خارجی زیر نام داعش در این ولایت سربازگیری می‌کنند.

مقام‌های ولایت فاریاب می‌گویند که پس از امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان فعالیت‌های داعش در شمال به ویژه در ولایت فاریاب افزایش یافته است.

نقیب‌الله فایق والی فاریاب می‌گوید، این گروه در ولسوالی المار باخانواده های شان مستقر بوده و در ولسوالی‌های قیصار، گرزیوان و کوهستان با همکاری افراد وابسته به گروه طالبان آغاز به سربازگیری کرده اند.

نقیب الله فایق والی فاریاب
نقیب الله فایق والی فاریاب

او گفت: "داعش در فاریاب سربازگیری می‌کند و برنامه های خود را یکی پی دیگر تعقیب می‌کند. داعش از همین توافقنامه صلح طالبان با ایالات متحده امریکا استفاده می‌کند و می‌خواهد که برای خود یک منطقه آزاد داشته باشد و در آنجا فعالیت‌های خود را انجام دهد.حتی گزارش‌های ما نشان می‌دهد که داعش از داخل شهر نیز سربازگیری می‌کند."

والی فاریاب همچنان تاکید میکند که بیشترین این جنگجویان شهروندان ازبکستان، قزاقستان ،قرغزستان ،تاجکستان و به زبان‌های ترکی و عربی نیز صحبت می‌کنند.

آقای فایق گفت: "در اینجا حدود ۳۰۰ فامیل اتباع خارجی در ساحات فاریاب و بالامرغاب وجود دارد فامیل های شان نیز هستند و برخی های شان بدون فامیل اند و در همین قسمت‌ها فعالیت دارند."

در همین حال شماری از باشندگان ولسوالی المار وجود خانواده های اتباع خارجی را در این ولسوالی تأیید می‌کنند.

سیدحسن هاشمی یکی از آنان گفت اعضای این خانواده‌ها مسلح بوده و با مردم محل ارتباط برقرار نمی‌کنند به گفته وی بیشتر از طرف شب گشت و گذار می‌کنند: "خانواده هایی که ازاتباع خارجی اند و بیشتر در ولسوالی المار دیده می‌شوند از اتباع قزاق، چیچین، ترکی عربی و انگلیسی نیز صحبت می‌کنند اینها در اجتماع با مردم کم در ارتباط اند و تمامی کارهای شان را از طرف شب اجرا می‌کنند."

آرشیف، افراد گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019
آرشیف، افراد گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019

از فعالیت جنگجویان داعش در شمال افغانستان درحالی سخن زده می‌شود که پیش از این افراد این گروه در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان فعالیت داشت. اما نزدیک به شش ماه پیش دولت افغانستان از پاک سازی ننگرهار از وجود داعش خبر داده بود.

پس از آن گزارش‌هایی از انتقال ۳۰۰ خانواده خارجی مربوط به گروه داعش به ولایت‌های غور و کوهستانات سرپل پخش شد.

اما مقام‌های محلی فاریاب می‌گویند که خانواده‌های جنگجویان گروه داعش در ولایت فاریاب مستقرشده و هم اکنون آغاز به سربازگیری کرده اند.

در همین حال برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند که فاریاب از لحاظ استراتژیک و گسترش نفوذ داعش برای این گروه اهمیت دارد.

حی گل سلیمان خیل یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت نفوذ گروه داعش در شمال افغانستان به کشورهای آسیای میانه نیز تهدید جدی خواهد بود.

آقای سلیمان خیل هم‌چنان حکومت افغانستان را در زمینه از بین بردن گروه داعش ناتوان خواند و تاکید کرد که در این مورد باید همکاری های منطقه ای و جهانی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG