لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

نگرانی‌ها و خوش‌بینی‌ها از تصمیم حکومت پاکستان در مورد کاهش محدودیت‌ها


شیوع ویروس کرونا سبب شده تا تعدادی زیاد مردم در پاکستان کارهای شان را از دست دهند. مردم در صف ایستاده اند تا غذایی رایگان به دست آورند.
شیوع ویروس کرونا سبب شده تا تعدادی زیاد مردم در پاکستان کارهای شان را از دست دهند. مردم در صف ایستاده اند تا غذایی رایگان به دست آورند.

تصمیم تازۀ حکومت پاکستان مبنی بر کاهش محدودیت‌ها، برخی را خرسند و برخی دیگر را نگران ساخته است. چونکه به نظر نمی‌رسد شیوع ویروس کرونا در آنجا رو به کاهش باشد.

برای محمد بابر کارمند رستوران در اسلام آباد، بازگشایی یکبارگی کسب و کارها، خبر خوبی نیست.

او به خبرگزاری رویترز گفته است، حکومت باید پس از کنترل کامل ویروس کسب و کارها را بازگشایی کند.

او گفت: "محدودیت حالا نباید کاهش یابد زیرا ویروس زیر کنترل نیست. هنگامی که هفت هزار تن مبتلا شده بودند، محدودیت وضع شد. در آن هنگام ویروس اندکی زیر کنترل بود، اما با رفع محدودیت‌ها، شیوع آن افزایش یافت. هنوز هم فرصت دارند. اول باید ویروس را کنترل کنند سپس محدودیت را رفع سازند."

اما همه مانند محمد بابر فکر نمی‌کنند. برخی‌ها می‌گویند که از وضع محدودیت‌ها، به شدت زیانمند شده‌اند.

محمد صدیقی در اسلام آباد دکاندار است. او به رویترز گفته که از خبر دوباره باز شدن دکانش بسیار خرسند است.

او افزود: "خبر خیلی خوب است که از صبح شنبه، دکان‌ها و کسب و کار‌ها دوباره باز می‌شوند. فکر می‌کنم در ۱۶، ۱۷ روز وضعیت ما دوباره بهتر خواهد شد."

در پاکستان، بیش از ۲۵ هزار تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. نزدیک به ۶۰۰ تن هم پس از ابتلا به این ویروس جان باخته اند.

پاکستان حدود ۲۲۰ میلیون جمعیت دارد و وضع محدودیت‌ها در نتیجۀ شیوع ویروس کرونا، کار و بار میلیون‌ها تن را زیانمند ساخته است.

عمران خان صدراعظم پاکستان، روز پنج‌شنبه (۷ می) گفت که محدودیت‌ها در آن کشور طی چند مرحله کاهش خواهد یافت.

به گفتۀ خان، از شنبه (۹ ماه می) بخش نخست محدودیت‌ها برداشته خواهد شد. او ویروس کرونا را در پاکستان کنترل شدنی می‌داند: "مرگ و میر در کشور ما بیشتر می‌شود اما به آهستگی افزایش می‌یابد. معلومدار بود که تلفات بیشتر می‌شود. نگرانی ما از این بود که مرگ‌ومیر به سرعت بالا رود، در حدی که برای بیماران در شفاخانه جای نباشد."

بر اساس تصمیم حکومت پاکستان، در گام نخست از فردا دکان‌ها، فروشگاه‌ها و بازار‌های کوچک باز می‌شوند. اما مراکز خریداری و محلات پُر جمعیت مسدود خواهند ماند.

یکی از مکاتب پاکستان
یکی از مکاتب پاکستان

مکتب‌ها هم تا میانه‌های ماه جولای بسته می‌مانند و محدودیت بر ترانسپورت و رفت و آمد تا مدتی نا معلوم نافذ خواهد بود.

اسد عمر وزیر پلان پاکستان گفته که برای فروشگاه‌ها و بازار‌های کوچک از فردا اجازه داده می‌شود تا ساعت پنج عصر باز باشند.

پیش از این، عمران خان برای نماز گزاران اجازه داده بود تا در جریان ماه رمضان، نماز جماعت را در مسجد ادا کنند. اما موسسۀ غیر دولتی "پتن" یافته‌های را نشر کرده که در مسجد ها، هیچ‌گونه تدابیر پیشگیرانه از جمله فاصلۀ جسمی، ضد عفونی سازی و پوشیدن ماسک رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نگرانی از وضعیت اقتصادی پاکستان، حکومت آن کشور را به رفع محدودیت‌ها مجبور ساخته است.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برآورد می‌کنند که وضعیت فعلی اقتصادی در پاکستان، آن کشور را در آیندۀ نزدیک به سوی بحران بزرگ اقتصادی خواهد کشاند.

XS
SM
MD
LG