لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

کشت بنگ برای چهارمین سال پی‌هم در صدها جریب زمین در غزنی


ولایت غزنی در نقشه عمومی افغانستان
ولایت غزنی در نقشه عمومی افغانستان

باشندگان ولایت غزنی می‌گویند، امسال باردیگر به پیمانه زیاد در این ولایت بنگ کشت شده است.

به گفته آن‌ها کاروباریان مواد مخدر از ولایت‌های دیگر، بخصوص از ولایت خوست و پکتیا به غزنی جهت کشت بنگ میایند و با گرفتن اجاره زمین‌های زمین‌داران در آن بنگ کشت می‌کنند.

باشندگان ولایت غزنی هشدار می‌دهند، اگر جلو کشت بنگ در این ولایت گرفته نشود، زمینه انواع بته های دیگر نشه آور در اینجا فراهم خواهد شد.

باشندگان غزنی می‌گویند، آن‌ها در سال گذشته به دلیل کشت بنگ با کمبود گندم روبه‌رو بودند.

رحمت‌الله باشنده ولسوالی قره‌باغ غزنی در این باره چنین می‌گوید: "شروع سال است، از دیگر ولایت‌ها مردم به اینجا میاید و مردم اینجا را مجبور می‌سازند تا زمین شان را به اجاره بدهند تا در آن بنگ بکارند. ضرور است که دولت جلو این کار را بگیرد، اگر جلو آن را نگیرد، کشت بنگ زمینه را به کشت انواع بته های نشه آور دیگر فراهم می‌سازد و جوانان و اطفال این جامعه به آن معتاد می‌شوند."

دین محمد باشنده جغتو ولسوالی غزنی می‌گوید که کاروباریان مواد مخدر به هدف کشت بنگ به این ولایت میایند و در برخی ولسوالی‌ها بنگ کشت می‌کنند که از این راه منفعت بيشتر بدست می‌آورند، اما زیان آن به باشندگان ولایت غزنی می‌رسد.

او گفت: "این یک مشکل بزرگ است. کسانی‌که بنگ کشت می‌کنند، فرزندان شان در اینجا زندگی نمی‌کنند که به این بته نشه آور مبتلا شوند، متأسفانه زيان آن به مردم غزنی می‌رسد و مردم عزنی در آینده با آن دست و گریبان می‌شوند"

این در حالیست که ولایت غزنی از چهار سال بدین‌سو به گونه دومدار شاهد کشت بنگ بوده است، اما حمید بختیار آمر مبارزه با مواد مخدر ولایت غزنی می‌گوید، امسال در برابر کشت بنگ به گونه جدی مبارزه می‌کنند.

او گفت: "شما خبر دارید که در ولسوالی مُقر غزنی، قره‌باغ، ناوه، اجرستان، ده یک، اندر، گیرو، خواجه عمری و در برخی ولسوالی‌های دیگر چرس و بنگ کشت می‌شود، ولی ما امسال پلان داریم که به کمک نیروهای امنیتی جلو آن را بگیریم."

بنگ در ولایت غزنی در مناطق ناامن، بخصوص زیر ادارۀ طالبان کشت می‌شود و مقامات محلی عزنی می‌گویند که طالبان از درک کشت بنگ عاید بیشتر دارند.

مقامات محلی غزنی می‌گویند که دهاقین در برابر کشت هر جریب زمین به طالبان هشت هزار افغانی مالیه می‌پردازند و به همین خاطر طالبان به دهقانان اجازه می‌دهند تا در هزارها جریب زمین بنگ کشت شود، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک پیام به رادیو آزدی گفت که از طرف آن‌ها در تمام کشور کشت بنگ ممنوع اعلان شده است.

گزارش: حبیب الرحمن تاثیر

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG