لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ارگ برای بررسی 'شکنجۀ ده‌ها مهاجر افغان در مرز ایران' هیئت تعیین کرد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

افغانستان هیئت ۱۰ نفری را برای بررسی گزارش‌ها در مورد شکنجۀ ده‌ها مهاجر افغان و مجبور ساختن آن‌ها تا خود را به دریای هریرود بیاندازند، تعیین کرد.

ارگ شام دیروز جمعه از تشکیل این هیئت خبر داد.

در خبرنامۀ ارگ آمده است: "محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طی حکمی، برای بررسی عمیق و همه جانبۀ جان باختن شماری از افغان‌ها در مرز با ایران، یک هیئت ۱۰ نفری به ریاست محمد حمید طهماسی، سرمفتش نظامی سرقوماندانی اعلی قوای مسلح را توظیف کرد."

بر بنیاد گزارش‌ها، تا ۷۰ مهاجر افغان به تازگی به‌گونۀ غیرقانونی از هرات وارد خاک ایران شده اند، جایی که به گفتۀ شاهدان، آن‌ها لت‌و‌کوب و شکنجه و سپس از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور ساخته شده اند تا خود‌شان را به‌دریای هریرود بیاندازند.

جسدهای افغان‌هایی که از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور ساخته شده اند تا خود‌شان را به‌دریای هریرود بیاندازند
جسدهای افغان‌هایی که از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور ساخته شده اند تا خود‌شان را به‌دریای هریرود بیاندازند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این گزارش‌ها را تکان دهنده خوانده و خواستار تحقیقات همه جانبه در این مورد شده.

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات و ارتباطات این کمیسیون دیشب به رادیو آزادی در این مورد گفت: "مجدانه می‌خواهیم که گزارش و تحقیقات هیئت تشکیل شده باید بی‌طرفانه و مستقلانه باشد که بتواند جزئیات بیشتر را بیان کند و ما مطمئن شویم که عاملان این خشونت و نقض حقوق بشری مورد پیگرد قرار می‌گیرند و عدالت بر آن‌ها تأمین می‌شود."

لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان گزارش‌ها در مورد شکنجۀ ده‌ها افغان در مرز با ایران را به شدت نگران کننده می‌خواند.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

او دیشب به رادیو آزادی گفت: "ما از حکومت فعلی و دیپلومات‌های خود می‌خواهیم که با اسناد دست داشتۀ خود به محکمۀ بین‌المللی عدالت مراجعه کند تا از حکومت ایران در مورد جنایاتی که آن‌ها مرتکب شده اند، بپرسد و عاملان این جرم را مجازات کند."

عبدالغنی نوری، ولسوال گلران که در مرز با ایران موقعیت دارد، دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت: "از میان ۵۵ مهاجر افغان که مجبور ساخته شده اند تا خود‌شان را به دریا بیندازند، تا کنون ۱۸ جسد را به دست آورده اند."

به گفتۀ او، ۶ مهاجر هنوز ناپدید هستند و دیگران‌شان نجات یافته اند.

نوری افزود که نشانه‌های شکنجه در بدن جان باختگان وجود دارد.

عبدالباری اسماعیلی، یکی از افغان‌های است که به روز جمعه در هریرود غرق شد.

بی بی‌حورا، مادر اسماعیلی می‌گوید که پسر نوزده ساله‌اش به‌خاطر کاریابی افغانستان را به قصد ایران ترک کرده بود.

او می‌افزاید: "پسرم را لت و کوب کردند. پسرم به‌خاطر پیدا کردن یک لقمه نان به آن جا رفته بود."

واقعه‌ای مرگبار در منطقه مرزی ایران و افغانستان
واقعه‌ای مرگبار در منطقه مرزی ایران و افغانستان

مقام‌های ایران از جمله عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، با ابراز تأسف از جان باختن مهاجران افغان، وقوع چنین رویدادی در خاک ایران را به شدت تکذیب کرده‌اند.

پخش گزارش‌ها در مورد شکنجۀ مهاجران افغان از سوی مرزبانان ایرانی با واکنش‌های متحدان بین‌المللی افغانستان نیز به‌همراه شده.

مایک پامپئو، وزیر خارجۀ ایالات متحده به روز چهارشنبه گفت: "از دیدن گزارش‌ها در مورد شکنجه و غرق کردن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی تکان خورده.

الیس ولز، معاون بازنشستهٔ امور آسیای جنوبی و مرکزی وزارت خارجهٔ ایالات متحده از درخواست‌ها برای تحقیقات همه جانبه در این مورد پشتیبانی کرده.

دفتر اتحادیۀ اروپا در افغانستان به روز چهارشنبه ۶ ماه اپریل در حساب توییتر خود نوشت که به‌خاطر سرنوشت مهاجران افغان در مرز با ایران نگران است.

در ادامه آمده است که اتحادیۀ اروپا خواستار تحقیقات همه جانبه در این مورد است و انتظار دارد شفافیت کامل رعایت شود.

پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیای سازمان دیدبان حقوق بشر گزارش‌ها در مورد بدرفتاری و شکنجۀ مهاجران افغان را تکان دهنده خوانده.

او به تازگی در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت، در مورد این که دقیقاً چه اتفاق افتاده به تحقیقات همه جانبه نیاز است.

XS
SM
MD
LG