لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

اعتراض فعالان مدنی در واکنش به عمل‌کرد مرزبانان ایرانی، در مقابل سفارت ایران در کابل


آرشیف، شماری از عتراض کننده‌ها در مقابل سفارت ایران در کابل
آرشیف، شماری از عتراض کننده‌ها در مقابل سفارت ایران در کابل

شماری از فعالان مدنی در واکنش به عمل‌کرد مرزبانان ایرانی در مقابل سفارت ایران در کابل اعتراض کردند.

پس از آن که مرزبانان ایرانی به تاریخ اول ماه می حدود ۵۰ کارگر افغانستان را پس از شکنجه به دریا انداخت، این رویداد با واکنش‌های شدیدی در داخل کشور روبه‌رو شد.

در ادامۀ واکنش‌ها امروز دوشنبه شماری از فعالان مدنی در مقابل سفارت ایران در کابل نشست اعتراضی برگزار کردند.​

آرشیف، شماری از عتراض کننده‌ها در مقابل سفارت ایران در کابل
آرشیف، شماری از عتراض کننده‌ها در مقابل سفارت ایران در کابل

این فعالان مدنی حکومت ایران را به کشتار بی‌رحمانۀ افغانان متهم کردند.

نصیراحمد یک تن از اعضای این نشست اعتراضی می‌گوید، اگر به صدای آنان گوش داده نشود، حرکت‌های گسترده‌یی را راه‌اندازی خواهند کرد.

او می‌افزاید: "اگر حکومت افغانستان صدای ما را نشنود ما مجبور هستیم که به‌خاطر افغان‌های خود در ۳۴ ولایت حرکت اعتراضی راه‌اندازی کنیم. خواست ما از وزارت خارجۀ افغانستان این است که در پیوند به این موضوع سفیر ایران در کابل را احضار کند و خواهان وضاحت این موضوع شود."

مقام‌های افغان هفته پیش گفتند که حدود ۵۲ مهاجر افغان زمانی که می‌خواستند به‌سوی ایران بروند در منطقه مرزی دهانه ذوالفقار ولسوالی گلران از سوی مرزبانان آن کشور نخست مورد لت‌وکوب، شکنجه قرار گرفته و سپس مجبور ساخته شده اند که خود را به دریای هریرود بیاندازند.

فعالان مدنی معترض حکومت افغانستان را به بی‌توجهی در پیوند به این موضوع متهم می‌کنند و می‌گویند که حکومت هر چه زودتر باید به خانواده‌های قربانی این رویداد کمک کند.

اما گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به رادیوی آزادی می‌گوید که بررسی‌های هر دو طرف در این باره آغاز شده اند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان
گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان

آقای هیواد می‌‎افزاید: "بر اساس حکم رئیس جمهور افغانستان برای بررسی این قضیه یک هیئت تشکیل شده و این هیئت به هرات رفته و با مسؤولان محلی هرات دیدار کرده است. مسؤولان محلی هرات هم از محل رویداد دیدار کرده اند، بر اساس روایت افغان‌هایی که از این رویداد جان سالم به‌در برده اند، به بررسی‌های خود ادامه می‌دهند."

وزارت خارجۀ کشور در اعلامیه‌ای که به روز دوشنبه صادر کرده، گفته است که وزیران خارجۀ ایران و افغانستان در بارۀ رویدادی که در مرز میان این دو کشور رخ داده، صحبت تیلیفونی کرده اند.

در این اعلامیه گفته شده که پس از بررسی‌ها اگر مقام‌های هر دو کشور نیاز ببیند نشست‌هایی را در محل رویداد، هرات و مشهد برگزار خواهند کرد.

حمید طهماسی، رئیس هیئت گماشته شده از سوی حکومت افغانستان دیروز در هرات به خبرنگاران گفت که شواهدی موثقی وجود دارد که این افراد در خاک ایران جان باخته اند.

حمید طهماسی، رئیس هیئت گماشته شده از سوی حکومت افغانستان
حمید طهماسی، رئیس هیئت گماشته شده از سوی حکومت افغانستان

پیش از این حکومت ایران دست داشتن مرزبانان این کشور را در این رویداد را رد کرده و گفته بود که این رویداد در خاک افغانستان رخ داده است.

XS
SM
MD
LG