لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

آموزش خانگی؛ شیوه بدیل آموزش از راه دورِ وزارت معارف در غور


آموزش خانگی در ولایت غور
آموزش خانگی در ولایت غور

به دلیل نبود برق و عدم دسترسی به رسانه‌های تصویری در ولایت غور، آموزش از طریق رسانه‌ها برای دانش‌آموزان غوری نتیجه‌ای نداشته است. اکنون خانواده‌ها خود دست به کار شده و فرزندان خود را آموزش خانگی می‌دهند.

محمدامین وکیل، پدری است که دو فرزند خرد سنش را در خانه و در فضای باز آموزش می‌دهد.

آقای وکیل به این باور است که هر کسی باید برای آینده کودکانش در راه آموزش و پرورش با برنامه حرکت کند.

آقای وکیل گفت: "هدف من تربیه اولاد وطن است. هدف اساسی من این است که اطفالم از تعلیم و تربیه و سواد باز نمانند. بدبختانه ویروس کرونا در وطن شیوع کرد. مکاتب قرنطین شد. مکاتب تعطیل است. من خودم هر روز نصاب تعلیمی مکاتب را به اطفالم درس می‌دهم تا از نصاب تعلمی مکتب باز نمانند."

در افغانستان شاید تعداد کمی از خانواده‌ها در روزهای تعطیلی مکتب‌ها، به آموزش فرزندان خود توجه کنند، اما مسئولان ریاست معارف ولایت غور می‌گویند که خانواده‌ها به آموزش خانگی فرزندان خود ادامه می‌دهند.

احمدصابر نوری، رئیس معارف ولایت غور گفت: "توجه و تلاش والدین تاثیر به سزا و مثبتی در پیشرفت آموزش متعلمین دارد. من تشکر می‌کنم از تمام والدین، شاگردان و مردم علم‌دوست ولایت غور که بیشتر آنان تا جایی که ما گزارش داریم، تلاش دارند تا اطفال‌شان را در خانه‌ها و یا هم ملا امامان مساجد و افراد با سواد اجتماع آموزش بدهند."

با این حال، کارشناسان نیز آموزش خانگی را مؤثرتر از آموزش از راه دور از طریق رسانه‌ها می‌دانند.

غلام‌ربانی هدفمند، می‌گوید: "همان‌طوری که در جریان قرار داریم، وزارت معارف راه بدیل آموزش ارایه کرده - آموزش از راه دور و تجمع کوچک و آموزش خودی را. آنچه که برمی‌گرده به موثریت، این است که خود والدین متعهد باشند به این که حداقل اطفال‌شان را در خانه چیزی یاد بدهند. به جرأت می‌گویم از مکتب هم بهتر است؛ چون آموزش خودی از بهترین آموزش‌ها است."

وزرات معارف افغانستان نیز در طرح تازه‌اش در مورد آموزش خودی، تاکید کرده است که والدین باید مضامین اجتماعیات، علوم دینی و زبان‌ها را در خانه به دانش‌آموزان آموزش دهند.

پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف، نسبت به محرومیت میلیون‌ها کودک از آموزش در افغانستان و کشور‌های جنوب آسیا اظهار نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG