لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

اعلام آمادگی روسیه برای همکاری در تطبیق توافق‌نامه امریکا و طالبان


سرگی لاوروف در سخنرانی روز چهارشنبه خود در گردهمایی سازمان همکاری‌های شانگهای
سرگی لاوروف در سخنرانی روز چهارشنبه خود در گردهمایی سازمان همکاری‌های شانگهای

روسیه برای همکاری جهت تطبیق توافق‌نامه اخیر امریکا و طالبان ابراز آمادگی می‌کند.

در حالی‌که رویدادهای خشونت‌بار اخیر پروسۀ صلح و آغاز گفت‌وگوی بین‌الافغانی را زیر سایه قرار می‌دهد، وزیر خارجه روسیه در اظهارات تازۀ خود می‌گوید او نمی‌خواهد که تطبیق توافق‌نامه امریکا و طالبان دچار اختلال شود.

سرگی لاوروف در سخنرانی روز چهارشنبه «۲۴ ثور ۱۳۹۹» خود در گردهمایی سازمان همکاری‌های شانگهای گفت روسیه چون علایم مشکلات در راستای تطبیق این توافق‌نامه می‌بیند، آمادۀ همکاری است.

در عین حال می‌گوید که دستور اخیر رئیس جمهور غنی برای از سرگیری عملیات تعرضی علیه شورشیان طالب پروسۀ صلح را تأخیر خواهد کرد.

حکومت افغانستان از ابراز نظر در مورد خودداری کرده‌است.

آقای لاوروف آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را مهم عنوان کرد.

این اظهارات از سوی دیپلومات ارشد روسیه در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور افغانستان به دنبال موج اخیر حملات مرگبار در نقاط مختلف افغانستان شام سه شنبه به نیروهای خود دستور داد که عملیات تعرضی را علیه طالبان و دیگر گروه‌ها از سرگیرند. طالبان نیز در پاسخ گفتند که برای مقابله در برابر حملات آمادگی دارند.

حملۀ روز سه شنبه بر زایشگاه دشت برچی در کابل ۲۴ کشته و ۱۶ زخمی به‌شمول نوزادان، مادران و کارمندان صحی به جا گذاشت.

حملۀ دیگری که در عین روز مراسم جنازۀ یک افسر پولیس محلی را در ننگرهار هدف قرار داد بیش از ۴۰ کشته و حدود ۹۰ زخمی بر جا گذاشت.

هرچند طالبان دست داشتن خود در این حملات را رد کرد، ولی ارگ ریاست جمهوری طالبان و گروه داعش را مسئول دانست.

وزارت دفاع بعد از دستور رئیس جمهور روز چهارشنبه آمادگی خود برای عملیات تعرضی را اعلان کرد و گفت که هیچ گروه دهشت‌افگن در هیچ جای کشور در امان نخواهد بود.

طالبان در واکنش خود گفتند که از این بعد "ادارۀ کابل" مسئول عواقب تشدید جنگ خواهد بود.

آرشیف، گروه طالبان در افغانستان
آرشیف، گروه طالبان در افغانستان

وضعیت کنونی آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را که در توافق‌نامه امریکا و طالبان تصریح شده و پروسۀ صلح را در کل زیر سؤال می‌برد.

این وضعیت مقام‌های روسیه را نیز نگران ساخته است. ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در اظهارات روز چهارشنبه خود در گردهمایی سازمان همکاری‌های شانگهای از سرگیری عملیات تهاجمی علیه طالبان را یک مانع در برابر پروسۀ صلح عنوان کرد.

در عین حال وزیر خارجه سرگی لاوروف هشدار داد که اگر در امور صلح افغانستان صرف روی منافع این کشور حساب شود و کشورهای منطقه در نظر گرفته نشود، صلح نا ممکن خواهد بود.

گزارش رسانه‌های روسی می‌افزاید که سرگی لاوروف از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای نیز خواست که برای فایق آمدن بر وضعیت همکاری کنند. او گفته است که امریکا نیز برای حل بحران به کار مشترک برگردد.

در این میان تحلیل‌گران اوضاع به این باورند که مسکو برای مهار کردن گروه دولت اسلامی یا داعش و احیای نفوذ خود در افغانستان روی طالبان سرمایه‌گذاری می‌کند.

نظیم سمون یک تن از این تحلیل‌گران شب گذشته به رادیو آزادی گفت: "حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا نمی‌خواهند که روس‌ها بیشتر در قضایای افغانستان خصوصاً در پروسۀ صلح افغانستان دخیل باشند، برعکس روس‌ها فکر می‌کنند که آن‌ها باید در قضایای همچو پروسه صلح افغانستان بیشتر دخیل باشند و از نفوذی‌که در منطقه و خصوصاً در افغانستان دارند، کار بگیرند."

ملل‌متحد، ناتو، اتحادیۀ اروپا و امریکا بار ها روی آتش‌بس در افغانستان تأکید کرده‌اند، ولی طالبان بر رهایی زندانیان خود طبق توافق‌نامه با امریکا اصرار می‌ورزند و به حملات خود در این اواخر شدت بخشیده‌اند.

برعلاوۀ وضعیت امنیتی، اختلافات سیاسی پسا انتخابات در داخل حکومت افغانستان نیز پروسۀ صلح را با موانع روبه‌رو ساخته است.

XS
SM
MD
LG