لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

ملل متحد از تاثیرات روانی ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده است


نشان سازمان ملل متحد
نشان سازمان ملل متحد

ملل متحد درحالی‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۴ میلیون و ۴۳۰هزار تجاوز کرده استږ از تاثیرات روانی این وبای همه‌گیر ابراز نگرانی می‌کند.

ملل متحد می‌گوید ویروس کرونا باعث مشکلات روانی درسطح جهان شده چون این وبای همه‌گیر با مرگ‌ومیر خود در حال انتشار است، مردم منزوی و با دشواری‌های اقتصادی روبه‌رو اند.

کارشناسان این سازمان درنشست خبری مختصر امروز خود خط مشی خود را در مورد توضیح داده گفتند: "در حالی‌که در ماه‌های نخستین شیوع این ویروس به معالجۀ بدنی بیشتر توجه شده مصئونیت روانی نیز مهم است."

انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد هشدارداد که مشکلات روانی به‌شمول افسردگی و اضطراب ذهنی از علت‌های عمدۀ مایوسی درجهان امروز ما است.

انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد
انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد

او افزود که از چندین دهه به‌این‌سو توجه وسرمایه‌گذاری خیلی اندک برای جلوگیری بیماری‌های روانی صورت گرفته و اکنون با انتشار ویروس کووید-۱۹ خانواده‌ها و جوامع زیر فشار بیشتر قرار گرفته اند.

آقای گوتیریش گفت اضطراب و افسردگی ناشی از کووید-۱۹ بعد از اینکه انتشار آن کنترول هم شود ادامه خواهد داشت و مردم و جوامع متاثر خواهند ماند.

گزارش ملل متحد می‌گوید بسیاری مردم نگران اند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا یا کووید-۱۹ امکان دارد بمیرند و فاصله‌گیری اجتماعی نیز مزید بر علت شده این نگرانی را می‌افزاید.

ده‌ها میلیون نفر به‌خاطر از دست دادن کار و عواید خود در نتیجه انتشار این ویروس با مشکلات اقتصادی روبه‌رو اند.

یک جاده خالی در ایتالیا
یک جاده خالی در ایتالیا

ملل متحد هشدار می‌دهد که فشارهای اقتصادی امکان دارد باعث افزایش رو آوردن به مواد مخدر، انتحار و مرگ‌ومیر ناشی از مایوسی شود.

گزارش ملل متحد به خودکشی چندین نفر از کارمندان صحی اشاره می‌کند که در صف اول مباره علیه کرونا قرار داشتند و مرگ‌ومیر و مشکلات روانی را به‌چشم سرخود مشاهده می‌کردند.

گزارش می‌افزاید که خشونت و بدرفتاری خانوادگی با زنان درماه‌های اخیر افزایش یافته است. چون آن‌ها با کودکان خود که برنامه درس‌های‌شان مختل شده خانه‌نشین شده اند. خانواده‌ها زیرفشار قرار گرفته و آینده هم چندان روشن نیست پس امکان دارد این وضعیت روی رشد عاطفی تاثیر منفی داشته باشد.

دراین میان یک مقام ارشد سازمان صحی جهان هشدار میدهد که ویروس کرونا یا کووید- ۱۹ امکان دارد هرگز ازبین نرود و وضعیت را چون HIV که باعث بیماری ایدز می‌شود به‌بار آورد.

این ارزیابی تیره ازسوی مایکل ریان مدیر بخش حالات عاجل این سازمان درحالی ارائه می‌شود که بسیاری کشورهای جهان در راستای بازگشایی اقتصاد آسیب دیده خود و جلوگیری از انتشار دوبارۀ این ویروس با مشکلات روبه‌رو اند.

آقای رایان دریک نشست خبری آنلاین گفت که کووید-۱۹ امکان دارد یک ویروس دیگری باشد که در جوامع ما جای‌گزین شود و هرگز ازبین نرود.

XS
SM
MD
LG