لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

حملات مرگبار در افغانستان و دستور حملات تهاجمی بر گروه‌های شورشی از سوی ارگ


حمله بالای شفاخانه در غرب کابل
حمله بالای شفاخانه در غرب کابل

پس از حملات مرگبار شهر کابل و ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار، حکومت افغانستان دستور حملات تهاجمی بر گروه‌های شورشی مسلح مشمول طالبان را صادر کرد.

چهار منبع که در آن یک مقام امریکایی، یک مشاور کانگرس، یک دیپلومات امریکایی و یک مقام پیشین حکومت افغانستان شامل اند به شرط افشا نشدن نام‌های شان به خبرگزاری رویترز گفته اند که حملات اخیر تلاش‌های امریکا برای خاتمۀ جنگ در افغانستان را با چالش جدید روبرو کرده.

حملات مرگبار روز سه شنبه افغانستان جان غیرنظامیان را گرفت در حمله بالای شفاخانه در غرب کابل ۲۴ غیرنظامی و در حمله بر مراسم خاک‌سپاری در ولسوالی خیوه ننگرهار ۳۲ غیرنظامی کشته شدند.

تصویر پس از حمله بالای یک شفاخانه زایشگاه در غرب کابل
تصویر پس از حمله بالای یک شفاخانه زایشگاه در غرب کابل

رویترز به نقل از مقام امریکایی نوشته که تصمیم تازه حکومت افغانستان برای راه اندازی حملات تهاجمی علیه گروه‌های شورشی که در آن گروه طالبان هم شامل است می‌تواند بر توافق صلح میان واشنگتن و طالبان تاثیرات منفی به‌جای ماند.

به گفتهء این مقام، طالبان احتمالاً هرگز خواهان معامله صلح با حکومت افغانستان نبودند و دستور تازه رئیس جمهور غنی برای حملات تهاجمی علیه این گروه بهانه‌ای خواهد بود که این گروه به‌توافق صلح با واشنگتن متعهد نماند.

این مقام امریکایی تاکید کرده که حملۀ سه شنبه بر شفاخانه ای در غرب کابل با تاکتیک‌های گروه طالبان شبیه نبود.

او به رویترز همچنان گفته که واشنگتن هنوز هم تصمیم دارد که شمار سربازان امریکایی در افغانستان را از ۱۳۰۰۰هزار به ۸.۶۰۰ سرباز کاهش دهد.

سربازان امریکایی در افغانستان
سربازان امریکایی در افغانستان

وزارت خارجه امریکا که رهبری مذاکرات صلح با طالبان را به عهده داشت و قصر سفید در مورد این گزارش ابراز نظر نکرده اند، اما یک مشاور کانگرس امریکا به خبرگزاری رویترز گفته که اگر حملات تهاجمی از سوی حکومت افغانستان بالای گروه طالبان ادامه بیابد، رسیدن به یک توافق صلح میان دو طرف مشکل خواهد بود.

به گفته او، در این شرایط کاهش نیروها از سوی امریکا هم عملی به نظر نمی‌رسد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در پاسخ به سوال این که آیا در وضعیت فعلی نگرانی از هم‌پاشی توافق صلح میان واشنگتن و گروه طالبان است گفت که مردم افغانستان به‌جای اکتفا به نیروهای امریکایی باید خود از کشور شان حفاظت کنند.

خوشحال خلیل از آگاهان امور بین‌المللی بدین باور است که تصمیم حکومت افغانستان برای راه‌اندازی حملات تهاجمی علیه گروه طالبان می‌تواند منجر به‌تنش در روابط میان واشنگتن و کابل شود.

او به رادیو آزادی گفت: "از اعلامیه‌های پومپیو و خلیل‌زاد روشن است که با تصمیم حکومت افغانستان برای راه اندازی حملات تهاجمی علیه طالبان موافق نیستند. امریکا در پی حفظ توافقنامه با طالبان است و از سوی دیگر امریکا تمویل‌کننده نیروهای افغان است و اگر امریکا موقف‌اش‌ را حفظ کند و براساس آن طالبان را به رسمیت بشناسد، به این معنی است که وضعیت افغانستان به بهبود روان بخواهد بود و تنش روابط میان امریکا و کابل به میان خواهد آمد."

توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری در قطر امضاء شد که در آن روی کاهش خشونت در افغانستان تاکید شده است اما افغانستان پس از امضای این توافق هنوز هم از افزایش خشونت‌ها رنج می‌برد.

یک مقام ارشد پیشین افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته که حملات روز سه شنبه شهر کابل و ولایت ننگرهار موقع را برای محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مساعد ساخت تا مخالفت‌اش‌را به نوعی با توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان ابراز کند زیرا به گفته این مقام، رئیس جمهور غنی توافقنامه صلح واشنگتن با طالبان را به مثابه یک تهدید به حکومت‌اش می‌نگرد.

از سوی دیگر یک دیپلوت اروپایی مستقر در کابل موقف محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را با درنظر داشت خشم مردم از حملات روز سه شنبه کابل و ننگرهار، معقول می خواند اما به گفته او اکنون تصمیم بستگی به امریکا دارد که آیا نیروهای افغان را در این حملات همکاری خواهند کرد؟

به گفتۀ این دیپلومات که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته است از او در گزارش رویترز نام برده شود، در صورتی که امریکایی‌ها در جنگ با طالبان نیروهای افغان را حمایت کنند، توافق صلح میان واشنگتن و طالبان حمتاً فرومی‌پاشد.

XS
SM
MD
LG