لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

واشنگتن پُست: آن‌چه سه شنبه گذشته در کابل رخ داد وحشیانه و فراموش نشدنی است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست می‌نویسد با جان باختن ده‌ها هزارنفر در اثر شیوع ویروس کرونا در امریکا، درک یک حمله تروریستی درخارج ازاین کشور دشوارتر می‌شود ولی چیزی‌که روز سه شنبه گذشته درکابل رخ داد وحشیانه و فراموش نشدنی است.

سه مهاجم انتحاری در آن‌روز به شفاخانه زایشگاه دشت برچی حمله کرده ۲۴ نفر را به‌شمول نوزدان، مادران و کارمندان صحی کشتند.

روزنامه می‌پرسد که این چگونه وحشیان اند که بالای مادران و نوزدان حمله می‌کنند؟

واشنگتن پُست خود پاسخ گفته می‌نویسد که این همان وحشی‌هایی اند که به مراسم جنازه حمله می‌کنند. در عین همان روز یک مهاجم انتحاری مراسم جنازۀ یک افسر پولیس را در ننگرهار هدف قرار داد و ۲۶ نفر را کشت.

روزنامه این دو رویداد را تروریزم از گهواره تا گور عنوان کرده می‌نویسد که هدف این حملات حتی قبل از این‌که عاملان شناخته شود آشکار و نقض توافقنامۀ اخیر امریکا و طالبان است.

واشنگتن پُست درادامه می‌نویسد که طالبان اگرچه شفهی تعهد کرده بودند که اعمال خشونت را هشتاد فیصد کاهش می‌دهند ولی بعد از امضای توافق‌نامه به‌تاریخ ۲۹ فبروری حملات خود به مردم و حکومت را شدت بخشیده اند.

روزنامه می‌نویسد که هرچند طالبان دست داشتن خود در حملات روز سه‌شنبه در کابل و ننگرهار را رد کردند ولی برای جلوگیری از چنین حملات نیز کاری انجام نداده اند.

واشنگتن پُست می‌افزاید که با وجود چنین وضعیت ادارۀ رئیس جمهور ترمپ طالبان را شریکان خوب صلح می‌داند و وزیرخارجه مایک پامپیو روز سه‌شنبه گفت که طالبان مسئولیت حملات را نپذیرفته، هر دو حمله را محکوم کرده اند و باید با حکومت افغانستان همکاری کنند تا عاملان به عدالت کشانیده شوند.

روزنامه می‌نویسد که حکومت افغانستان و شورشیان همکاری لازم را کرده نمی‌توانند، چون طالبان به تقویت حکومت نه؛ بلکه به زیرفشار قرار دادن هرچه بیشتر آن مایل اند.

آنها حکومت افغانستان را غیرمشروع و دست‌نشاندۀ غرب دانسته و آمادۀ گفت‌وگو با این حکومت منتخب نخواهند شد.

طالبان می‌گویند برای چنین گفت‌وگو آماده نیستند چون حکومت ۵ هزار زندانی آنها را طبق توافقنامه امریکا وطالبان رها نکرده است.

واشنگتن پُست می‌نویسد که رئیس جمهور غنی چون طرف این توافقنامه نبود، رهایی زندانیان را متعد نشده و رها کردن این تعداد زندانیان درحالی‌که جنگ ادامه دارد صفوف طالبان را تقویت خواهد کرد. روزنامه در پایان مطلب خود می‌نویسد که رئیس جمهور ترمپ جنگ افغانستان را خاتمه نمی‌بخشد بلکه گرفتاری امریکایان در این جنگ را پایان می‌دهد که به‌نوشته روزنامه منجر به پیروزی تروریستانی می‌شود که زنان و کودکان را می‌کشند.

  • تیلیگراف

ازسوی دیگر روزنامه تیلیگراف یک مطلب دربارۀ حمله موتربمب روز پنج‌شنبه درگردیز نشر کرده است.

روزنامه می‌نویسد که طالبان می‌گویند چون حکومت نیروهای خود را به‌حالت تعرضی درآورده است، آن‌ها نیز دست به‌چنین حمله زدند.

روزنامه تیلیگراف ازقول وزارت دفاع می‌نویسد موتربمب قبل از رسیدن به مرکز نظامی درگردیز منفجر ساخته شد و اکثر قربانیان افراد ملکی اند.

رئیس جمهور غنی به‌دنبال حملات مرگبار روز سه‌شنبه درکابل و ننگرهار، به نیروهای امنیتی-دفاعی افغانستان دستور داد که حالت تعرضی اختیار کنند.

XS
SM
MD
LG