لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

سنای امریکا با تصویب لایحه ای خواهان وضع تحریم‌ها بر چین شده است


US Senate vote
US Senate vote

سنای ایالات متحده امریکا با تصویب لایحه ای خواهان وضع تحریم‌ها بر چین به‌خاطر سرکوب اقلیت ایغور شده است.

لایحه ای که از سوی اکثریت اعضای مجلس سنای امریکا دیروز (پنج‌شنبه ۱۴ می) تصویب شد، خواهان وضع تحریم بر مقام‌های ارشد چین به‌خاطر سرکوب اقلیت مسلمان ایغور شده است.

براساس این لایحه، مقام‌های ارشد چین با وضع محدودیت‌های شدید بر ایغورها، باعث نقض حقوق بشر شده اند.

اکنون دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا تصمیم می‌گیرد که این لایحه را توشیح کند یا نه.

اما پیش از آن، مجلس نمایندگان امریکا باید آن را تصویب کند. اکثریت مجلس نمایندگان امریکا با دموکرات ها اند.

پیش از این سازمان حقوق بشر و سازمان ملل متحد چین را متهم کرده اند که این کشور حدود یک میلیون نفر از اقلیت ایغور را به‌گونه اجباری در کمپ‌های در ایالت غربی شنجن تحت نظارت شدید نگهداری کرده است.

مقام‌های چین این اتهامات را رد کرده می‌گویند، این کمپ‌ها برای آموزش‌های حرفه‌ای است و اقلیت ایغور هم در آنجا به آموزش پرداخته اند.

آرشیف، یک دختر و کودک ایغور در چین
آرشیف، یک دختر و کودک ایغور در چین

جیمز رِش که ریاست کمیتۀ خارجی مجلس سنای امریکا را به عهده دارد گفته است که تصویب این لایحه گام مهم برای پاسخگویی چین به نقض آشکار حقوق بشر است.

او در یک بیانیۀ مشترک با باب منندز سناتور ارشد از حزب دیموکرات و مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه گفته است که بازداشت غیرقانونی حداقل یک میلیون ایغور و سایر اقلیت‌های مسلمان در کمپ‌های زندان قابل درک و بیان نیست.

چین هشدار داده که هرنوع مداخلۀ امریکا در امور داخلی این کشور تحمل نخواهد کرد.

این لایحه در حالی از سوی مجلس سنای امریکا تصویب شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و متحدان جمهوری‌خواه او خواهان پاسخگویی چین در رابطه به‌شیوع ویروس کرونا اند، ویروسی که امریکا، چین را مسئول شیوع آن می‌خواند و باعث شده تا اقتصاد امریکا را آسیب بزند و همچنان چانس رئیس جمهور ترمپ برای انتخاب مجددش را در انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر متضرر ساخته است.

پیامد اقتصادی ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا و تنش‌های در حال بروز میان واشنگتن و پیکنگ همچنین معاملۀ تجاری را که دو طرف در ماه جنوری به‌خاطر رفع جنجال‌های تجاری امضاء کرده بودند، به‌خطر انداخته است.

ترمپ در چهاردهم ماه می در مصاحبه با فاکس نیوز بار دیگر چین را متهم کرد که در مهار ویروس کرونا کوتاهی کرده و به جهان آسیب رسانده است.

اما منتقدان ترمپ به این باور اند که رئیس جمهور امریکا با متهم ساختن چین در مورد شیوع ویروس کرونا به‌دنبال آن است که توجه همه را از شیوۀ رسیدگی او به شیوع ویروس در ایالات متحده امریکا منحرف سازد.

XS
SM
MD
LG