لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

مقام‌های کندهار: برای تخریب مزارع کوکنار بودجه در اختیار نداريم


کشت کوکنار در ولایت کندهار
کشت کوکنار در ولایت کندهار

امسال بار دیگر در ولایت کندهار به پیمانه زیاد کوکنار کشت شده است.

دهاقین علت کشت کوکنار را فقر، مشکلات اقتصادی و نبود بازار به محصولات زراعتی عنوان می‌کنند.

حوض مدد از مناطق ولسوالی ژری ولایت کندهار است که در آن امسال به پیمانه زیاد کوکنار کشت شده است.

بهاالدین و نورآغا از دهاقین هستند که در زمین‌های شان کوکنار کشت کرده اند، می‌گویند، از سوی دولت کمک را دریافت نکرده اند و امکانات کافی برای کشت گندم و دیگر محصولات حلال در دست ندارند، از همین رو در زمین‌های شان کوکنار کشت کردند.

آن‌ها در صحبت با رادیو آزادی از حکومت افغانستان خواستند که به دهاقین بخاطر جلوگیری از کشت کوکنار، زمینه دسترسی به آب و بازاریابی را به محصولات زراغتی شان فراهم کند تا آن‌ها از کشت کوکنار دست بکشند: "ما بخاطر کوکنار کشت کردیم که در اینجا فابریکه وجود ندارد، خشک سالی و کرونا به ما زیان وارد کرده و مرا مجبور ساخته تا کوکنار کشت کنیم. چاره دیگر نداریم، اگر حکومت فابریکه ایجاد می‌کرد و به ما کمک می‌شد، ما تریاک کشت نمی‌کردیم."

"ما از روی مجبوریت کوکنار کشت می‌کنیم، اگر مجبور نمی‌بودیم کوکنار کشت نمی‌کردیم. یک بوری آرد بسیار قیمت است و یک بوری آرد سه هزار کلدار است، روغن به شانزده صد کلدار است، اگر این مواد خوراکی ارزان شود، ما دیگر کوکنار کشت نمی‌کنیم. ما از حکومت می‌خواهیم که قیمت آرد، چای و روغن ارزان شود. تمام بازارها بند است و اگر ما کوکنار کشت نکنیم، پس چی را بخوریم؟"

امسال نه تنها کوکنار در مناطق ناامن، بلکه در مناطق امن زیر اداره حکومت افغانستان نیز کشت شده است.

دهقانی که در زمین هایش در کندهار کوکنار کشت کرده است.
دهقانی که در زمین هایش در کندهار کوکنار کشت کرده است.

احمد بهیر سخنگوی ولایت کندهار به رادیو آزادی گفت، آنها بودجه برای تخریب مزارع کوکنار در اختیار ندارند، اما با استفاده از آگاهی‌دهی می‌کوشند تا دهاقین را به کشت حلال بجای کوکنار تشویق کنند.

او افزود: "در این بخش به ریاست زراعت ولایت کندهار و ریاست انکشاف دهات متواتر پالیسی‌ها و پلان‌ها داده شده تا در مناطقی که کوکنار کشت می‌شود، برنامه های زراعتی را عملی بسازند. مردم را قانع بسازند که برنامه های کشت بدیل به منفعت آنان است و ما در این بخش تا حد زیاد موفق بودیم و کشت زعفران، کشت پسته و کشت گندم نیز موفق بوده، به همین ترتیب این برنامه ها در مناطقی عملی می‌شود که در آنجا نگرانی کشت کوکنار وجود دارد."

ولسوالی ژری پس از پنجوایی و میوند از جمله سیزده ولسوالی ولایت کندهار به شمار می‌رود که همه ساله در آن به پیمانه زیاد کوکنار کشت می‌شود، اما ولسوالی‌های دامان، ارغنداب، تخته پل و دند از جمله ولسوالی‌های اند که در آن کشت کوکنار از پنج سال به اینسو به صفر رسیده است.

گزازش: صادق رشتین

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG