لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

شورای امنیت: طالبان با گروه داعش همکاری دارد


آرشیف
آرشیف

شورای امنیت ملی افغانستان، طالبان را در همکاری با داعش متهم کرد.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، داعش بیشتر درمناطقی فعالیت می‌کند، که از سوی طالبان ناامن شده اند.

جاوید فیصل سخنگوی این شورا، روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که طالبان همواره از استراتیژی داعش استقبال کرده، و مستقیماً این گروه را در انجام حملات کمک کرده است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل افزود: "طالبان همیشه از استراتیژی و فعالیت‌های داعش استقبال کرده، و داعش در آن مناطقی فعالیت داشته، که از سوی طالبان ناامن شده است. حملاتی که از سوی طالبان در گذشته انجام شده و معلوماتی را که ما داریم، به اساس آن گفته می‌توانیم، که طالبان داعش را در حملات‌شان کمک کرده، و روابط منظم دارند."

آقای فیصل می‌گوید، طالبان و داعش مشترکاً با هم فعالیت کرده و در برابر صلح مانع ایجاد می‌کنند .

اما از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان، در توییترش نوشته است، که به اساس ارزیابی تازه امریکا، حملات اخیر در کابل و ننگرهار کار گروه داعش بوده است.

آقای خلیل‌زاد هشدار داده است، که افغان‌ها باید به‌جای افتیدن به دام داعش و یا ایجاد تاخیر و مانع در برابر صلح باهم متحد شوند. تا این تهدید را شکست داده و از فرصت به‌میان آمده صلح استفاده تاریخی کنند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید، طالبان با عملی نکردن توافق‌نامه صلح و افزایش خشونت‌ها این پروسه را با شکست روبه‌رو کرده است.

این در حالی است، که افغانستان یک هفته خونین را پشت سرگذاشت که ده‌ها تن در اثر حملات مختلف در ولایت‌های کابل، ننگرهار، لغمان و پکتیا کشته و زخمی شدند .

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صحبت با رادیو آزادی روابط طالبان با داعش را رد کرده گفت، رهبران بلند پایه داعش در بازداشت و نزد حکومت افغانستان قرار دارد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

ازسوی دیگر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، طالبان در هفته گذشته حملاتی را در اکثر ولایت‌ها انجام دادند، که نزدیک به صد غیرنظامی را کشته و بیشتر از دوصد تن دیگر را زخمی کرده اند.

این شورا می‌افزاید: "طالبان در هفته گذشته حملات خود را در بیست و یک ولایت انجام داده اند، که در اثر این حملات ۷۹ غیرنظامی کشته و ۲۱۸ تن دیگر زخمی شده اند."

نیروهای امنیتی افغان پس از امضاء توافق نامه میان امریکا و طالبان درحالت دفاعی قرار داشتند و طالبان نیز گفته بودند، تنها در مناطقی حملات می‌کنند که برایشان تهدید وجود دارد.

اما هفته گذشته زمانی که حملات پی هم مسلحانه بر کابل و ولایات انجام شد، رئیس جمهور غنی در واکنش به این حملات به نیروهای امنیتی افغان دستور داد که از حالت دفاعی به حالت تعرضی درآیند .

XS
SM
MD
LG