لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

مظاهره برضد مراسم مذهبی حامیان آلمان نازی در سارایوو


معترضان در سارایوو پایتخت بوسنی هرزگوین
معترضان در سارایوو پایتخت بوسنی هرزگوین

هزاران تن دیروز شنبه (۱۶ می) در شهر سارایوو پایتخت بوسنی هرزگوین، برضد مراسم مذهبی اعتراض کردند که به حمایت از طرفداران کرویشیایی آلمان نازی و افراد ملکی کشته شده توسط پارتیزان‌های کمونیست در ختم جنگ دوم جهانی، برگزار شده بود.

کلیساهای کاتولیک بوسنی هرزگوین و کرویشیا، ۱۶ ماه می، با وصف محدودیت گستردۀ وضع شده، این مراسم مذهبی را به حمایت از طرفداران کرویشیایی آلمان نازی در کلیسای جامع شهر سارایوو برگزار کرده بودند و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، صرف برای ۲۰ تن اجازه داده شده بود که در این مراسم مذهبی، اشتراک کنند.

فقط در فاصلۀ چند صد متر از این کلیسا هزاران تن بر ضد این مراسماعتراضات گسترده را برپا کرده، جاده‌ها را به روی ترافیک، مسدود ساخته بودند.

معمولاً مراسم مذهبی برای حمایت از طرفداران آلمان نازی در جنگ دوم جهانی همه ساله در ماه می در شهر بلیبورگ در جنوب اتریش دایر می‌شود، ولی امسال تدویر آن در اتریش به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد.

اما کلیسا‌های کاتولیک بوسنی هرزگوین و کرویشیا پا پیش گذاشته و این مراسم مذهبی را برگزار کردند.

معترضان در سارایوو پایتخت بوسنی هرزگوین
معترضان در سارایوو پایتخت بوسنی هرزگوین

وینکو پولیچ کشیش اعظم بوسنی هرزگوین و دایر کنندۀ این مراسم با رد انتقادات گفته است، آن‌ها به روح قربانیان، بدون تأیید عملکرد آن‌ها، دعا می‌کنند.

سفارت ایالات متحدۀ امریكا در بوسنی هرزگوین از كسانی كه مراسم بزرگداشت بلیبورگ را در این کشور دایر کرده بودند، خواسته از "تجدید نظرخواهی تاریخ و لفاظی‌های گذشته نگر" خودداری كنند.

سفارت اسرائیل در بوسنی هرزگوین از طریق توییتر نوشته است: "اسرائیل استوار ایستاده و صدایش را در برابر همه تلاش‌های تجدید نظرگرایانه تاریخ، بلند می‌کند."

دولت مستقل زمان جنگ دوم جهانی کرویشیا تحت کنترل جنبش انقلابی اوستاشا که تحت حمایت نازی‌های جرمنی قرار داشت، بوسنی و بخش هایی از صربیا را شامل می‌شد.

دولت مستقل زمان جنگ کرویشیا تحت رهبری جنبش انقلابی اوستاشا، صدها هزار صربیایی، یهودی و کرویشیایی ضد نازی‌ها را اذیت، آزار، شکنجه کرده و به قتل رسانیده است.

XS
SM
MD
LG