لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

هشت صبح: توافق سیاسی نباید جلو اصلاحات را بگیرد


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل با پرداختن بر موضوعات مختلف تمرکزب بیشتر بر توافق سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله کرده اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح با اشاره به گفته‌های روزگذشته صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری مبنی بر این که توافق‌نامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بزدوی امضا خواهد شد در عنوان سرمقاله‌اش نوشته که "توافق سیاسی نباید جلو اصلاحات را بگیرد."

به نوشته روزنامه، توافق سیاسی، بدون تردید تقرری‌ها و تعیینات سیاسی را هم در پی دارد اما به باور نویسنده مشکل اساسی این‌جا است که همه توافقات در افغانستان به خاطر منافع سیاسی جریان‌های مختلف است.

مبنی بر گفته‌های نویسنده زمانی که یک رهبر با نفوذ سیاسی با یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به تفاهم می‌رسد، اساس این تفاهم سهم‌دهی به او در حکومت آینده است. در چنین شرایطی، سهمیه‌بندی موقف‌های دولتی منحصر به غنی و عبدالله نیست.

هشت صبح ابراز نگرانی کرده و افزوده زمانی که مبنای تقرری‌های حکومت را سلیقه‌های سیاسی و شخصی افراد تشکیل دهد معلوم است که خبری از اصلاحات نخواهد بود.

این روزنامه در پایان تاکید کرده که غنی و عبدالله، هر دو باید بکوشند تا افراد تحصیل‌کرده را بر اساس رشته‌ی کاری‌شان در رأس ادارات دولتی قرار بدهند و برای تحقق این هدف، اصلاحات فراگیر را در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به وجود بیاورند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نیز در سرمقاله‌اش به موضوع توافق سیاسی پرداخته و نوشته که سرانجام متن توافق میان آقایان غنی و عبدالله به رسانه‌ها رسید.

هرچند توافق هر دو جانب به اساس این اعلام نشده اما به بارو نویسنده این متن شامل نکات خوب و بد است یکی از نادرست‌ترین نکته این متن به باور نویسنده اهدای رتبه مارشالی به جنرال دوستم توسط رئیس جمهور است.

اما نکته مهم و خوب به نوشته روزنامه ویسا این است که پس از یک مدت فضای جنجالی سرانجام یک جور آمد سیاسی صورت گرفت.

روزنامه در پایان نوشته که به هر صورت این توافق به برخی‌ها امتیاز است کسانی که در پی مقام و کرسی هستند به آرزوی‌شان می‌رسند، اما نویسنده تاکید کرده که در مجموع این توافق سیاسی میام آقایان غنی و عبدالله به هر دو جانب یک بینی خمیری است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش در مورد حمله بر شفاخانه ملی ۱۰۰ بستر دشت برچی کابل پرداخته و در عنوان آن نوشته که خلیل‌زاد، سفیر صلح یا سخن‌گوی تروریستان!

این کنانیۀ نویسنده اشاره بر اظهارات زلمی خلیل‌زاد فرستاده وزارت امورخارجه امریکا برای صلح افغانستان است که گفته حمله برشفاخانه دشت برچه کابل، کار طالبان نیست."

روزنامه در ادامه نوشته که این اظهارات آقای خلیل‌زاد جای تعجب ندارد، زیرا تجربه ثابت کرده که برای امریکاییان و فرستاد‌گان و ماموران آن کشور، بزرگ‌ترین و کلان‌ترین ارزش تأمین منافع‌شان است.

به نوشته روزنامه آرمان ملی باورها بر این است که امریکایی‌ها حتا اگر به قیمت نابودی جهان و جهانیان هم تمام شود منافع شخصی‌شان برای‌شان ارزش‌مند‌تر محسوب می‌شود.

نویسنده در پایان مدعی شده که از اظهارات خلیل‌زاد می‌توان برداشت کرد که طالب تا زمانی برای امریکایی‌ها تروریست بود که منافع امریکا به خطر بود، اما حالا که با این گروه پیمان صلح امضا کرده و بر بنیاد برخی گزارش‌ها، موارد پنهانی نیز شامل این پیمان است، دیگر طالب برای امریکا تروریست نیست و اعمال طالبان نیز تروریستی محسوب نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG