لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

افزایش خشونت‌ها در برابر زنان و کودکان بدخشانی در روزهای قرنطین


آرشیف
آرشیف

انتشار ویروس کرونا در کنار پیامدهای منفی اقتصادی و سیاسی‌اش در افغانستان، اینجا در بدخشان نیز خشونت‌ها در برابر زنان را افزایش داده است.

مسئولان نهادهای مدافع حقوق زنان در بدخشان می‌گویند که وضع قرنطین و ماندن بیش از حد مردان در خانه سبب افزایش خشونت‌ها در برابر زنان شده است.

عارفه نوید رئیس کمیسیون ولایتی حقوق بشر بدخشان می‌گوید که در جریان کمتر از دو ماه، ۲۹ مورد خشونت در برابر زنان این ولایت ثبت شده است.

عارفه نوید، رئیس کمیسیون ولایتی حقوق بشر در ولایت بدخشان
عارفه نوید، رئیس کمیسیون ولایتی حقوق بشر در ولایت بدخشان

خانم نوید گفت: "از آغاز ماه حمل و نصف ماه ثور که روزهای قرنطین گفته می‌شود، ما ۹ مورد قضیه خشونت علیه زنان را ثبت و به نهادهای مربوطه محول کردیم و همچنان در ۲۰ مورد دیگر نظر به قضیه و مشکلات زنان مشوره دادیم."

مریم امواج رئیس دفتر زنان در ولایت بدخشان می‌گوید که شماری از مردان در جریان روزهای قرنطین حتی دست به قتل زنان‌شان نیز زدند.

بانو امواج افزود: "مردان بیشتر در کارهای بیرون از خانه مصروف بودند، اما اینکه در روزهای قرنطین در خانه ماندند از لحاظ روانی به مشکل مواجه شدند و دست به خشونت زدند."

این خشونت‌ها حتی تا سرحد قتل ثبت شده است.

از سویی هم آلینا غیاثی رئیس امور زنان ولایت بدخشان می‌گوید که در جریان روزهای قرنطین، در کنار زنان، کودکان نیز در بیشتر موارد در این ولایت مورد خشونت مردان قرار گرفته‌ اند.

خانم گفت: "مسایل قرنطین و ماندن مردان در خانه نه تنها خشونت را بالای زنان افزایش داده، بلکه کودکان در رزوهای قرنطین در خانه ماندند و از این ناحیه مورد خشونت مردان قرار گرفته‌اند."

مسئولان در ریاست امور زنان و حقوق بشر بدخشان هر چند از افزایش آمار خشونت در برابر زنان از سوی مردان در این ولایت سخن می‌گویند آما می‌گویند که به دلیل تعطیلی نهادهای دولتی تاکنون آمار مشخص از تمامی موارد خشونت در برابر زنان را در این ولایت در دست ندارند.

XS
SM
MD
LG