لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

گاردین: ارشد ترین مقام نظامی را به کسی می‌دهد که به شکنجه رقیبانش متهم است


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی

شمار زیادی از رسانه‌های غربی به توافق سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس پیشین اجرائیه افغانستان تمرکز کرده‌اند.

  • واشنگتن پست

روزنامۀ واشنگتن پُست در این مورد می‌نویسد، این توافق به‌عنوان تقسیم قدرت میان آقایان غنی و عبدالله است.

به باور برخی از رسانه‌های غربی، توافق هنگامی صورت می‌گیرد که افغانستان با چالش‌های سختی روبه‌روست، از یکسو ویروس کرونا در حال گسترش است و از سوی دیگر، شهروندان افغانستان در حملات بی‌رحمانه کشته می‌شوند.

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین به دادن رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم در نتیجۀ توافق سیاسی تبصره کرده‌است.

در عنوان مطلب آمده است: "معامله روی تقسیم قدرت در افغانستان، ارشد ترین مقام نظامی را به کسی می‌دهد که به شکنجه رقیبانش متهم است."

گاردین با یادآوری از تقسیم قدرت میان رئیس جمهور غنی و رقیبش عبدالله عبدالله نوشته است، مسئله جنجالی در توافق همین است که برای عبدالرشید دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان، رتبه مارشالی نیرو های مسلح و ارشد ترین مقام نظامی داده می‌شود.

به نوشتۀ روزنامه، این جورآمد میان سیاسیون افغانستان، پس از فشار های سخت امریکا به میان آمده تا در نتیجه حکومت تازه تشکیل شود و مذاکرات صلح با طالبان را آغاز کند.

در ادامه آمده است، پس از آن‌که سفر به کابلِ مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا برای حل اختلاف‌های سیاسیون افغان ناکام شد، او از کاهش یک میلیارد دالر واشنگتن به افغانستان هشدار داد.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز هم به توافق میان رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله اشاره کرده و به بررسی دادن رتبۀ مارشالی به عبدالرشید دوستم پرداخته است.

روزنامه که پیش از امضای توافق، مطلبی را در مورد آن نشر کرده، نوشته است، توافق‌نامه به‌خاطری مهم است که راه‌ها برای مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان را هموار می‌سازد.

در ادامه اما آمده است، برای عبدالرشید دوستم در حالی رتبۀ مارشالی تفویض می‌شود که شمار زیادی از شهروندان افغانستان قربانی تروریزم، جنایت‌های جنگی و سایر بی‌رحمی ها شده‌اند و آن‌ها اکنون شاید حسابدهی می‌خواهند.

XS
SM
MD
LG