لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

آسیب‌ ویروس کرونا به اقتصاد جهان؛ 'اقتصاد امریکا با رکود شدید رو‌به‌رو است'


جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده امریکا
جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده امریکا

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده می‌گوید، اقتصاد این کشور در ربع دوم امسال با رکود شدید رو به رو است، اما از دچار شدن این کشور به رکود بزرگ مانند دهۀ ۱۹۳۰ که سال‌ها طول کشید، جلوگیری خواهد شد.

در این حال، دو رهبر اروپا به شهروندان کشورهای شان گفته اند که جهان باید بدون این که منتظر تولید واکسین ویروس کرونا بماند، نیاز دارد به زندگی با کرونا عادت کند.

در نتیجۀ محدودیت‌هایی که چند هفته پیش وضع شدند، اقتصاد جهان به شدت آسیب دیده و ده‌ها میلیون نفر بی‌کار شده اند.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکۀ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته است، همه‌گیری ویروس کرونا به آسانی می‌تواند به اقتصاد ایالات متحده در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد صدمه برساند.

پاول افزوده است، فرصت خوب بهبود وضعیت اقتصادی در اواخر امسال وجود دارد، اما به گفته او، احیای اقتصاد نیرومند در ایالات متحده زمان‌گیر خواهد بود.

بیشترین مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده ثبت شده است.

تا کنون بیش از ۸۹ هزار و ۵۰ تن جان داده اند و نزدیک یک میلیون و پنجصد هزار تن دیگر به این ویروس در این کشور مبتلا شده اند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده علاقمند بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی است.

مردم در نیویارک فاصله جسمی را رعایت کرده اند.
مردم در نیویارک فاصله جسمی را رعایت کرده اند.

در بسیاری از ایالت‌های امریکا محدودیت‌های وضع شده به خاطر پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا به گونۀ تدریجی در حال برطرف شدن اند، هر چند محدودیت‌های چون پوشیدن ماسک، اندازۀ رعایت فاصلۀ جسمی و این که کجا‌ها باز و بسته می‌مانند، به گونۀ گسترده متفاوت است.

در اروپا که بیش از ۱۶۱ هزار و چهارصد تن در نتیجۀ ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان داده اند، شماری از کسب و کار‌ها در حال باز شدن است و برخی از کشور‌ها سرگرم بازگشایی مرز‌های ‌شان اند.

شمار مرگ و میر تازه، بستری شدن افراد در شفاخانه و مبتلا شدن مردم به ویروس کرونا در هفته‌های اخیر به گونۀ دوامدار کاهش یافته است.

در اسپانیا، برای نخستین بار ظرف ۲ ماه، شمار جان باختگان در یک روز کمتر از صد تن گزارش شد.

در کل بیست و هفت هزار و پنجصد تن در این کشور جان داده اند.

بیماری کووید۱۹ در ایتالیا تاکنون جان‌های بیش از سی و یک هزار و هفتصد تن را گرفته، اما به دنبال ماه‌ها محدودیت در سرتاسر این کشور، آمار مرگ و میر در روز به ۱۵۳ تن کاهش یافته است.

رهبران ایتالیا و بریتانیا، از کشور‌های به شدت آسیب دیدۀ جهان، به شهروندان این کشور‌ها گفته اند که آن‌ها مجبور خواهند بود که با ویروس کرونا زندگی کنند و خطر را بپذیرند.

جوزپه کونته صدراعظم ایتالیا
جوزپه کونته صدراعظم ایتالیا

وزپه کونته، صدراعظم ایتالیا گفته است: "ما باید با این خطر مقابله کنیم و نیاز داریم تا آنرا بپذیریم، در غیر این صورت هرگز توانایی به پا ایستادن را نخواهیم داشت."

ایتالیا امروز ۱۸ می اجازۀ بازگشایی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، میخانه‌ها و موزیم‌ها را خواهد داد، چند هفته پیش از جدول زمانی که برای آغاز فعالیت دوبارۀ این مکان‌ها تعیین شده بود.

کونته اما هم‌چنان پیشنهاد کرده که حتی بدون اطمینان در مورد قابل دسترس بودن واکسین کرونا در آینده، تلاش‌ها به منظور مهار این ویروس ادامه یابد، چیزی که با حمایت بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا به همراه شده است.

جانسون یکشنبه گفت: "من گفته‌ام که هر آنچه در توان داریم برای یافتن واکسین انجام می‌دهیم."

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا

او که خود در ماه اپریل به خاطر بیماری کووید۱۹ در شفاخانه بستری شده بود، افزوده است: "راه بسیار دراز در پیش است و من باید صادقانه بگویم که یک واکسین ممکن به ثمر نرسد."

در سرتاسر جهان، بیش از سه صد و پانزده هزار تن در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

مبتلا شدن چهار میلیون و هفتصد هزار تن به این ویروس ثبت شده، هر چند گمان می‌رود که آمار واقعی مبتلایان به مراتب بیشتر از این ارقام باشد.

XS
SM
MD
LG