لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

تیم ثبات و همگرایی: نتایج انتخابات ریاست جمهوری ملغی شده است


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان.

پس از امضای توافق‌نامه سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، تیم ثبات و همگرایی به رهبری آقای عبدالله می‌گوید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ملغی شده است.

فریدون خوزون، سخنگوی این تیم روز دوشنبه (۲۹ ثور) به رادیو آزادی گفت براساس تفاهمنامه سیاسی بحران ناشی از انتخابات تنها از راه تفاهم سیاسی حل می‌شود.

فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی
فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی

او گفت: "بحث انتخابات و نتیجه انتخابات پذیرفتن و نپذیرفتن تمام این موارد دیگر ملغی است. این بحث منتفی است فعلاً. تنها بحث توافق‌نامه سیاسی است که امضا شد. هر دو رهبر به آن متعهد شدند که تمام صلاحیت‌ها، سهم در حکومت، شورای عالی مصالحه ملی و موارد دیگر مشخص شد. انتخابات و نتیجه انتخابات معنی ندارد."

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی

اما دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی با اشاره به ملغی شدن انتخابات گفت: "نظام افغانستان تعریف شده است. بدون شک در رأس این نظام رئیس جمهور است. زمانی که عبدالله عبدلله رهبری شورای مصالحه را برعهده گرفت و بدون شک رئیس جمهور در چوکات هر سه قوه شورای مصالحه را هم پیش می‌برد."

این در حالی است که پس از سه ماه تنش، عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی رئیس جمهور غنی به‌ عنوان رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تعیین شد.

بر بنیاد این توافق، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی تازه تأسیس مصالحه شده و رهبری تمام امور مربوط به صلح را بر عهده خواهد گرفت و برای پیشبرد این پروسه و جلب کمک‌های بین‌المللی برای موفقیت این پروسه تلاش خواهد کرد. علاوه بر آن، شرکای انتخاباتی او در کابینه سهم خواهند داشت و رتبۀ مارشالی به متحد عمدۀ سیاسی‌اش، جنرال عبدالرشید دوستم منظور شده‌است.

یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید سند حقوقی برای لغو نتایج انتخابات وجود ندارد، اما امضای این موافقتنامه به اعتماد مردم به انتخابات آسیب می‌رساند.

یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

او افزود: "از لحاظ حقوقی فعلاً سندی مرتب نیست. در سند امضا شده موضوع مشخص ذکر نشده که نتیجه انتخابات لغو شود و روی نتیجه انتخابات سند حقوقی ترتیب نشده که آنرا لغو کند. نتیجه انتخابات پابرجا است. فقط از لحاظ سیاسی تقسیم قدرت صورت گرفته است."

در عین حال غلام فاروق نظری، رئیس کمیسون امور تقنین ولسی جرگه می‌گوید براساس این توافق‌نامه انتخابات ملغی نشده، بلکه معامله سیاسی صورت گرفته است.

از سویی هم حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با پخش اعلامیه‌ای در مورد توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و آقای عبدالله گفته است که این حزب در توافق اخیر آقای عبدالله با آقای غنی مشارکت ندارد.

XS
SM
MD
LG