لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

رفع محدودیت‌ها در بلخ سبب گسترش ویروس کرونا شده است


آرشیف، مارکیت قالین فروشی در ولایت بلخ
آرشیف، مارکیت قالین فروشی در ولایت بلخ

رفع محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در شهر مزارشریف، اداره صحت عامه را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

پس از چهل و پنج روز قرنطین، سکوت در شهر مزارشریف شکسته شد. حالا مسئولان صحی می‌گویند حضور بیش از حد مردم در جاده‌ها بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی خطرآفرین شده است.

بر اساس تصمیم حکومت محلی بلخ، همه محدودیت‌های وضع شده در این شهر رفع شده و با نزدیک شدن عید فطر، بازارها به روی مردم باز شده‌اند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که والی براساس پیشنهاد اعضای شورای ولایتی و نمایندگان مردم از ناحیه‌های مختلف شهر، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

به گفته آقای فرهاد، افزایش میزان فقر، بیکاری و گرسنگی مردم از دیگر عوامل اساسی رفع محدودیت‌های وضع شده بوده‌اند.

او گفت: "ما محدودیت‌ها را با در نظر داشت شرایط به‌خصوص رفع کردیم. اکنون واقعات مثبت در حال افزایش است. اگر وضعیت چنین دوام کند، بعد از عید شهر دوباره به قرنطین می‌رود."

زیارت سخی در شهر مزارشریف
زیارت سخی در شهر مزارشریف

با این حال، مسئولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن در حال افزایش است.

به گفته نظام‌الدین جلیلی رئیس صحت عامه بلخ تا اکنون بیش از ۵۸۵ مورد مثبت ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده که بیشتر از ۳۰ درصد آن‌ها زنان هستند.

آقای جلیلی گفت که در این میان ده‌ها تن به دلیل ابتلا به کووید۱۹ در بلخ جان باخته‌اند.

وی رفع محدودیت‌ها، عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله جسمی را عامل تسریع پخش ویروس کرونا در شهر مزارشریف و اطراف آن می‌داند: "رفع محدودیت‌ها به پخش ویروس کرونا در ولایت بلخ کمک کرده است. تعداد افراد مبتلا به این ویروس همه روز در حال زیاد شدن است. تنها دیروز ۸۵ واقعه مثبت را ثبت کردیم."

این که رفع محدودیت‌ها تا چه زمانی در بلخ ادامه می‌یابد و با توجه به افزایش روزافزون واقعات مثبت کووید۱۹ آیا مقام‌های محلی مسئولیت فاجعه در حال بروز را خواهند پذیرفت، با گذشت زمان روشن می‌شود.

XS
SM
MD
LG