لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

توافق سیاسی در کابل؛ خوشبینی به برقراری صلح در افغانستان


امضای توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله.
امضای توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله.

توافق سیاسی تازه در کابل، خوشبینی به برقراری صلح در افغانستان را به میان آورده.

به دنبال امضای توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله، حالا حکومت افغانستان خواهان اجماع منطقه‌ای و جهانی برای آغاز گفت‌وگو‌های بین‌ افغانان شده‌است.

به اساستوافق روز یکشنبه، آقای عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی تعیین شده است.

برخی از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده، ایران، پاکستان و روسیه از توافق سیاسی در کابل استقبال کرده اند.

وزارت امور خارجه روسیه به روز سه شنبه گفت که نمایندگان روسیه، ایران، پاکستان و چین در بیانیۀ مشترک ضمن استقبال از توافق میان غنی و عبدالله آن را برای آِغاز مذاکرات بین افغانان مهم دانسته اند.

پرسش این است که کشورهای منطقه در آوردن صلح به افغانستان چه نقشی ایفا کرده می‌توانند؟

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که اجماع منطقه‌ای مهم است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی افزود: "خوب است که همین کشورها مانند پاکستان که ادعای نفوذ بالای طالبان را دارد این گروه[طالبان] را وادار سازد که از جنگ دست بکشد. حکومت افغانستان بنابر تعهدات خود که با مردم افغانستان و جامعۀ بین‌المللی کرده آسان‌ترین طرف بوده و ما همیشه حاضر بوده‌ایم. اگر طالبان یک گام برداشته اند، ما ده گام برداشته ایم."

افراسیاب ختک کارشناس منطقه‌ای می‌گوید، کشورهای منطقه از جمله پاکستان می‌توانند در روند صلح افغانستان نقش کلیدی بازی کنند. او به رادیو آزادی گفت: "اصلاً نقشی را که این کشور‌ها در ویرانی داشتند، می‌توانند در برقراری صلح و امنیت هم داشته باشند، اگر بخواهند. این کشور‌ها اکنون باید در سیاست‌های قبلی خود تغییر بیاورند. از اینکه در افغانستان یک حکومت همه‌شمول ایجاد شده، ادامۀ جنگ در این کشور مجاز نیست. امیدوارهستم که کشور‌های همسایه حرف و عمل خود را یکی سازند و چیزی را که می‌گویند، در عمل پیاده کنند.

او افزود که صلح پایدار به نفع افغانستان و کشور‌های همسایۀ آن است.

ختک می‌گوید، اکنون زمینه برای برقراری آتش‌بس و مذاکرات میان افغان‌ها فراهم شده است.

عمر صمد کارشناس امور سیاسی مستقر در واشنگتن دی‌سی می‌گوید، اجماع منطقه‌ای در برقراری صلح در افغانستان مهم است.

او در باره نقش روسیه، ایران، چین و پاکستان در روند صلح افغانستان به رادیو آزادی بیشتر گفت: "در قضیۀ افغانستان این چهار کشور می‌خواهند، هماهنگ عمل کنند و توقعات‌شان را مشترک سازند، اما نمی‌توان آنها را نا دیده گرفت. این کشور‌ها از این طریق هم می‌خواهند بفهمانند که در آینده هم در تحولات افغانستان نقش اساسی داشته باشند و در مراودات خود با افغان‌ها و ایالات متحده نظر خود را بدهند."

به اساس توافق فبروری میان امریکا و طالبان مذاکرات بین افغانان باید در ۱۰ مارچ آغاز می‌شد.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

اما به علت اختلاف نظر میان حکومت افغانستان و طالبان، در مورد مبادلۀ تا ۵ هزار زندانی طالبان در بدل رهایی حدود یک‌هزار زندانی مربوط به حکومت، مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

توافق میان امریکا و طالبان همچنان راه را برای خروج تدریجی نیروهای بین‌المللی از افغانستان باز کرده است.

امین‌الله حبیبی آگاه امور امنیتی سیاسی در کابل است.

او می‌گوید، شتاب‌زدگی در تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در بارۀ خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، باعث افزایش نقش کشورهای منطقه در تحولات سیاسی و نظامی افغانستان شده.

او به رادیو آزادی گفت: "درک اینکه ایالات متحده افغانستان را ترک می‌کند و دولت آقای ترمپ به این کار عجله دارد، ممکن علاقمندی کشور‌ها را بیشتر ساخته است تا به نحوی بتوانند نقش خود را در تحولات افغانستان داشته باشند. هیچ اشکالی ندارد که این کشور‌ها افغانستان را کمک کنند."

پیش از این مقام‌های ایالات متحده و ناتو از کشورهای منطقه از جمله پاکستان خواسته اند تا نقش سازندۀ در روند صلح و ثبات افغانستان بازی کنند.

اما باوصف تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان، جنگ میان نیروهای افغان و طالبان همچنان ادامه دارد.

به تازگی، دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان از افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف فوری جنگ و آغاز مذاکرات بین افغانان شد.

XS
SM
MD
LG