لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

ویروس کرونا و فقر؛ برخی باشندگان کابل توان خرید میوه عید را ندارند


آرشیف، میوه خشک فروش در شهر کابل
آرشیف، میوه خشک فروش در شهر کابل

برخی از شهروندان کابل می‌گویند امسال به سبب تهدید ویروس کرونا، فقر و بیکاری آمادگی لازم برای عید ندارند.

در منطقه پل باغ عمومی شهر کابل مردم برای خرید میوه عید تجمع کرده اند.

روف یکی از این خریداران گفت: "امسال بسیار اندک میوه خریداری می‌کنم، آن هم تنها برای خانواده، بخاطری که تصمیم ندارم بخاطر بیماری کرونا به خانه دوستان بروم و از مردم نیز تقاضا دارم عید را در خانه بمانند."

در کنار تهدید ویروس کرونا، فقر، بیکاری در روزهای قرنطین نیز بالای زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است.

سلیمان روز مزدی می‌کند. او به رادیو آزادی گفت که توان خرید میوه عید را ندارد: "من مزدورکاری می‌کنم، بخاطر قرنطین هیچ کار وجود ندارد، من امسال هیچ آمادگی برای عید ندارم، بخاطریکه پول در جیبم نیست و توان خرید را ندارم، سال گذشته وضعیت خوبی داشتم."

برخی از فروشندگان کیک و کلچه و میوه خشک نیز از کاهش فروشات شان شکایت دارند و می‌گویند، به سبب بیکاری و قرنطین مردم کمتر برای خریداری می‌آیند.

رامین و خدایداد دو تن از دکانداران و میوه فروشان در مورد به رادیو آزادی گفتند: "امسال هیچ کار نیست، مردم برای خرید کمتر می‌آیند، در سال‌های گذشته زمانی‌که یک روز به عید می‌ماند، ما کیک و کلچه نمی‌داشتیم، اما امسال دکان پراست و کسی خریداری نمی‌کند."

"من بادام می‌فروشم، فروشات ما به مراتب کاهش یافته است، در سال‌های گذشته روزانه تا ده هزار افغانی بادام می‌فروختم، اما امسال تا کمتر از سه هزار فروشات دارم."

اما در گوشه‌ی دیگر از شهر، برخی از خیاطان از کارو بار شان رضایت دارند و می‌گویند امسال مشتریان زیاد داشتند.

غلام فاروق بیش از سی سال می‌شود که در منطقه جاده انداربی کابل خیاطی می‌کند.

او گفت: "کارو بار ما بسیار خوب بود، مردم زیاد لباس برای دوختن آوردند، حتی برای ما عذر می‌کنند ولی ما وقت نداریم، من امسال یک هزار جوره پیراهن تنبان را دوخته ام، دیگر وقت برای دوختن لباس ندارم و مردم را جواب می‌دهم."

این در حالیست که حکومت افغانستان از مردم خواسته است تا روزهای عید را در خانه بمانند و بخاطر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از رفت و آمد به خانه دوستان خودداری کنند.

هرچند با وجود تاکید حکومت و توصیه های وزارت صحت مردم قرنطین را مراعات نکرده اند. اما دیده شود که مردم در روزهای عید تا چه حد به توصیه های حکومت عمل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG