لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

واکنش تند فعالان زن به عدم حضور زنان در مجالس مهم ارگ


اشرف غنی رئیس جمهور با شماری از چهره های سرشناس سیاسی فعلی و سابق در ارگ ریاست جمهوری.
اشرف غنی رئیس جمهور با شماری از چهره های سرشناس سیاسی فعلی و سابق در ارگ ریاست جمهوری.

عدم حضور زنان در مجالس مهم ارگ، خبر ساز شد. تصویرهایی که در صفحه‌ی ارگ نشر شده، نشان می‌دهد در نشستی که روز چهارشنبه در ارگ برگزار شده بود در کنار رئیس جمهور غنی،حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، محمد یونس قانونی، محمد کریم خلیلی، داکتر زلمی رسول، حاجی محمد محقق، باتور دوستم، محمد یوسف غضنفر، حمدالله محب مشاورامنیت ملی، محمد معصوم ستانکزی و داکتر رنگین دادفرسپنتا در ارگ حضور داشتند، ولی هیچ کدام از چهره‌های سرشناس و فعالین زن در این نشست دیده نمی‌شود.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت، نشست حکومت و رهبران سیاسی بدون حضور زنان، این‌ را نشان می‌دهد که صدای زنان در مسایل مهم سیاسی کشور از نظر انداخته شده است.

شهرزاد اکبر: رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر: رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

او گفت: "تصاویری که از نشست میان محمد اشرف غنی و رهبران سیاسی از سوی ارگ و صدیق صدیقی منتشر شد، دیده می‌شود که در این نشست هیچ زنی حضور نداشته است. این درحالیست که ما در میان حکومت و هیئت مذاکره کننده زنان را داریم که در سیاست و پروسه صلح تجربه خوب دارند. این یک خبر قابل نگرانی است و پیام بد را به زنان می‌رساند که گویا نظریات شان در مسایل مهم کشوری مهم نیست."

اما شماری از رهبران سیاسی می‌گویند، عدم حضور زنان در نشست‌های مهم ارگ نشان دهنده این است که میان افکار برخی از رهبران سیاسی و طالبان هماهنگی وجود دارد.

فوزیه کوفی رهبر حزب موج تحول افغانستان و یکی از فعالان زن در صحبت با رادیو آزادی ضمن تاکید بر حضور ۴۰درصدی زنان در پروسه صلح گفت، دیگر نباید برای زنان نقش سمبولیک داده شود.

فوزیه کوفی رهبر حزب موج تحول افغانستان
فوزیه کوفی رهبر حزب موج تحول افغانستان

او گفت: "هرکاری که در شرایط کنونی بدون حضور داشت زنان از سوی حکومت و سیاسیون انجام می‌شود، یک پیام را به طالبان می‌رساند، آن این که میان برخی سیاسیون هم‌فکری وجود دارد. پس ضرور است که برای زنان در تصمیم گیری‌ها سهم داده شود. بخاطری‌که زن نه تنها یک قشر مهم و مفید جامعه است، بلکه در جنگ و بدبختی‌ها نیز دخیل نبوده اند."

به همین گونه، فروزان رسولی یکی از فعالان سیاسی حقوق زنان می‌گوید، نقش سمبولیک برای زنان در میدان‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان بخاطر فشارهای جامعه بین‌المللی داده شده است.

وی افزود: "باید از جامعه جهانی سپاس‌گزار باشیم؛ بخاطری‌که به سبب فشارهای آن‌ها است که برای زنان در جامعه افغانی سهم کمی داده شده است. اگر جامعه بین‌المللی نمی‌بود، رهبران، ما زنان را در هر میدان از نظر می‌انداختند. به همین خاطر ضرور است تا زنان یک مشت شوند و به سیاسیون نشان دهند که هرگاه آن‌ها از زنان حمایت نمی‌کنند، زنان نیز از آنان حمایت نمی‌کنند."

پس از امضای توافق‌نامه میان طالبان و امریکا، حالا در نظر است تا مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، اما زنان نگرانی دارند که مبادا دست آورد‌های ۱۸ سال‌شان نادیده گرفته شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

از سوی دیگر دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مورد واکنش تازه زنان گفت، نظام کنونی از زنان و حقوق شان به شدت حمایت می‌کند: "به برکت همین نظام است که فعالین زن صدا بلند می‌کنند و بدون شک که این صدا‌ها شنیده می‌شوند. در هیچ پروسه بخصوص پروسه صلح بالای حقوق زنان معامله نمی‌شود. زنان در نظام فعلی سهم دارند و حکومت از آن چشم پوشی نمی‌کند."

نشست اخیر محمد اشرف غنی و رهبران سیاسی با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان بحث‌های گرم را در رسانه‌های اجتماعی به وجود آورده است.

اما بیشتر فعالان زن در رسانه‌های اجتماعی بر حکومت افغانستان انتقاد می‌کنند که سهم زنان را در تصمیم‌گیری‌های مهم کشوری نا دیده گرفته است.

XS
SM
MD
LG