لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

هشت صبح: عید فطر را متفاوت‌تر از همه تجلیل می‌کنیم


آرشیف
آرشیف

روزنامه‌های چاپ کابل در شماره‌های امروز خود چگونگی محدودیت گشت‌وگذار، رعایت توصیه‌های صحی و همچنین گفت‌وگوهای صلح را بررسی کرده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "عید فطر را متفاوت‌تر از همه تجلیل می‌کنیم"، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان هشدار داده که اگر در روزهای عید فطر برای جلوگیری از گسترش این ویروس تدابیری سنجیده نشود، "فاجعه بزرگی" واقع خواهد شد.

روزنامه همچنین اظهار نگرانی کرده که سیستم صحی افغانستان توانایی مدیریت این ویروس را ندارد. به نوشته هشت صبح، به تازگی شماری از متخصصان گفته‌اند که برای تشخیص ویروس کرونا با کمبود کیت‌های آزمایش روبه‌رو شده‌اند.

سرمقاله‌نویس هشت صبح تأکید کرده که اگر آمار کنونی موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان چندین برابر شود، کنترول این وضعیت از دست مسئولان سیستم صحی کشور بیرون می‌شود.

سرمقاله‌نویس روزنامه در ادامه سرمقاله خود از مردم خواسته که با نظام صحی افغانستان همکاری کنند و در روزهای عید از رفت‌وآمد به خانه‌های یک‌دیگر خودداری کنند و به توصیه‌های صحی هم توجه کنند.

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله خود نوشته است که مردم افغانستان امسال عید را در حالی تجلیل می‌کنند که افزون بر جنگ، ویروس کرونا هم جان صدها تن را گرفته و زندگی هزاران تن دیگر را با تهدید مواجه کرده است.

هیواد در سرمقاله افزوده است که فقر و بیکاری از پدیده‌های هستند که زندگی مردم را تلخ کرده است. به نوشته روزنامه، مردم امسال امیدوار هستند که توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان به گونه‌ای اجرا شود که براساس آن عید فطر در فضای امن و آتش‌بس بگذرد.

اما به نوشته سرمقاله‌نویس هیواد، نشانه‌‌های چنین چیزی دیده نمی‌شود، بلکه ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خود گفته طالبان تنها متعهد به توافق‌نامه با امریکا هستند و از جنگجویان خود خواسته است که بر امریکایی‌ها حمله نکنند.

به نوشته هیواد، رهبر گروه طالبان از جنگجویان این گروه خواسته که به این تفاهمنامه متعهد باشند، اما به افغان‌ها حمله کنند و به قتل‌ آن‌ها همچنان ادامه دهند.

در سرمقاله آمده است مسئله تعجب‌آور در این پیام عیدی طالبان این است که تلفات افراد ملکی را به دوش حکومت افغانستان انداخته و از این مسئولیت شانه خالی کرده است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته که ابهامات و نگرانی‌ها در مورد صلح هنوز هم پابر جا است. به باور سرمقاله‌نویس هر دو مسئله این امیدواری‌ها را تا حدی زیاد از بین می‌برد.

ویسا افزوده که جنگ شدت گرفته و محمداشرف غنی، رئیس جمهوری دستور حملات تهاجمی را بر طالبان صادر کرده است. روزنامه افزوده که در پیام عیدی رهبر گروه طالبان در مورد گفتگو با حکومت چیزی گفته نشده است.

سرمقاله‌نویس نوشته است برخورد دوگانه امریکا میان دو طرف به صورت واضحی آشکار است. ویسا این نکته را مایه "ابهام و نگرانی" دانسته است.

به باور سرمقاله نویس با توجه به این ابهامات امیدواری مردم افغانستان اینست که در یک میکانیزم معقول گفتگوهای بین الاافغانی آغاز گردد.

XS
SM
MD
LG