لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

ولسی جرگه: حکومت اعضای جدید کابینه را برای اخذ رأی اعتماد معرفی کند


اعضای ولسی جرگه افغانستان
اعضای ولسی جرگه افغانستان

پس از توافق سیاسی میان محمداشرف غنی وعبدالله عبدالله، اکنون ولسی جرگه افغانستان تاکید می‌کند که نامزد وزیران جدید باید هرچه زودتر برای گرفتن رأی اعتماد به این جرگه معرفی شوند.

محمد میرزا کتوازی، نائب اول رئیس این جرگه روز شنبه سوم جوزا به رادیو آزادی گفت که ادامه کار سرپرست‌ها در ادارات خلاف قانون و دردسرساز است. او تأکید کرد که باید به این فرهنگ پایان داده شود: "باید هرچه زودتر کابینه معرفی شود. زمانی که کابینه از ولسی جرگه رأی گرفت، وزیران در برابر ولسی جرگه جوابگو می‌باشند. با این هم در کارها پیشرفت می‌باشد و هم در چوکات قانون عمل می‌کنند."

این خواست در حالی مطرح می‌شود که محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از چندین ماه تنش و چانه‌زنی به توافق سیاسی دست یافتند.

براساس این توافق، آقای عبدالله رهبری شورای عالی مصالحه ملی را برعهده دارد و ۱۱ وزارتخانه از جمله وزارت امور داخله به او تعلق گرفته است.

لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

در همین حال، لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که رئیس جمهوری افغانستان معتقد به حکومتی است که ممثل اراده مردم باشد و پایه‌های وسیعی سیاسی داشته باشد: "رئیس جمهوری افغانستان معتقد به حکومت با پایه‌های وسیع سیاسی است. حکومتی که ممثل اراده و آئینه تمام‌نمای مردم باشد. مشارکت و پلورالیسم یک اصل است. اقدام‌های اخیر بیان‌کننده تقویت اجماع ملی است. در حقیقت، تعهد رئیس جمهوری افغانستان در روز تحلیف بود. ما گام‌های اساسی را برای یک حکومت پاسخگو برداشته‌ایم و برخواهیم داشت."

اما او در این مورد که اعضای کابینه چه زمانی برای گرفتن رأی اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهند شد، ابراز نظر نکرد.

اداره برخی از وزارتخانه‌ها از سوی سرپرست‌ها یکی از چالش‌هایی است که همواره مردم و اعضای شورای ملی از آن انتقاد کرده‌اند.

در حکومت وحدت ملی شمار زیادی از وزارتخانه‌ها و ادارات حکومتی برای مدت طولانی از سوی سرپرستان اداره می‌شدند.

اما محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در روز مراسم تحلیف تعهد کرد که وزیران را به زودی مشخص و برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه خواهد فرستاد - وعده‌ای که هنوز تحقق نیافته است.

XS
SM
MD
LG