لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

عملیات تازه نیروهای امنیتی افغان در مناطق مرزی شمال افغانستان


عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت جوزجان
عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت جوزجان

نیروهای امنیتی افغانستان در اقدامی تازه عملیاتی برای تأمین امنیت مناطق مرزی شمال افغانستان به‌راه انداخته اند.

مقام‌های امنیتی در شمال افغانستان از بیرون راندن جنگجویان گروه طالبان از ولسوالی‌های مرزی میان افغانستان و ترکمنستان خبر می‌دهند.

عبدالواحد وجدان، فرمانده پولیس جوزجان روزشنبه (۳ جوزا) به رادیو آزادی گفت: "ولسوالی‌های خمآب و قرقین پاک‌سازی شدند. پاسگاه‌های مستحکمی ایجاد کردیم. نیروهای کافی جابه‌جا شدند تا دشمن دوباره به آن ولسوالی‌ها برنگردند. حالا یک رنجر هم می‌تواند از حیرتان بلخ تا بندر آقینه فاریاب بدون مشکلی رفت‌وآمد کند."

آقای وجدان افزود که پولیس مرزی افغانستان با پولیس سرحدی ترکمنستان به‌صورت مشترک از مرزهای هردو کشور محافظت می‌کنند.

محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفت که این عملیات مشترک حدود دو ماه پیش در شمال آغاز شده بود و حالا در فاریاب همچنان ادامه دارد.

او افزود: "پس از پاک‌سازی نقاط مهم مرزی افغانستان و ترکمنستان، مرحله دوم عملیات در مسیر ولسوالی منگجیک، مردیان و آقچه ولایت جوزجان آغاز شده. جنگ فعلاً در همین سه ولسوالی ادامه دارد."

عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت جوزجان
عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت جوزجان

گفته شده که در این درگیری طولانی به‌شماری از افراد غیرنظامی هم آسیب رسیده و صدها خانواده مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

شاه‌نیاز یکی از آوارگان جنگی در شمال گفت: "ما دربه‌در شدیم. در این روزهای عید همه آواره شدهایم. مال و حال همه از بین رفت. هر دو طرف هم ما را هدف قرار می‌دهند. تعداد آواره شده‌ها به هزارها تن می‌رسند. به شبرغان، مزار و به خود آقچه بیجا شدهایم."

این آوارگان از کشته شدن سه مرد و زخمی شدن ۵ زن و کودک در اثر حملات هوایی نیروهای دولتی دولت خبر داده سخت انتقاد می‌کند.

فرمانده پولیس جوزجان با تایید این خبر گفت که این موضوع را با وزارت دفاع کشور در میان گذاشته و مقام‌های این وزارت دستور داده اند که در حملات هوایی از دقت بیشتری کار گرفته شود.

آقای وجدان گفت: "تعدادی از محاسن سفیدان جنگل، اریغ، مردیان به همین خاطر به ولایت آمده بودند. در اثر پرتاب بمب طیاره مردمان ملکی آسیب دیدند. جریان را با وزارت شریک ساختیم و این مشکل حل شد."

مسئولان امنیتی از کشته و زخمی شدن ده‌ها عضو گروه طالبان در این عملیات خبر می‌دهند، اما ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان با رد این ادعا، تلفات طالبان را شایعه می‌داند.

XS
SM
MD
LG