لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

اشرف غنی: روند رهایی زندانیان طالبان تسریع خواهد شد


اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی به مناسبت عید سعید فطر در ارگ ریاست جمهوری
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی به مناسبت عید سعید فطر در ارگ ریاست جمهوری

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی اش به مناسبت عید سعید فطر امروز یکشنبه چهارم جوزا بار دیگر از اعلام آتش بس از سوی گروه طالبان استقبال کرد و به نیروهای افغان دستور داد که به حالت دفاعی قرار داشته باشند.

رئیس جمهور غنی هم چنان گفت که پروسه رهایی زندانیان گروه طالبان تسریع خواهد شد و از این گروه نیز خواست که زندانیان حکومت افغانستان را رها کند.

آقای غنی صبح امروز پس از ادای نماز عید در مسجد ارگ در این باره سخن گفت: "اعلام می‌کنم که در رهایی زندانیان طالبان حرکت سریع خواهد آمد و اقدامات جدی صورت خواهد گرفت. در عین حال سر طالبان صدا می‌کنیم که زندانیان قوای امنیتی و دفاعی ما را که نزد شان موجود هستند به زودی ممکن آزاد کنند."

شورای امنیت ملی افغانستان در ۲۲ ماه ثور گفته بود که روند رهایی زندانیان طالبان به گونۀ موقت توقف داده شده است.

این شورا گفته بود که این روند به این خاطر متوقف شده که طالبان در بدل رهایی هزار زندانی شان، صرف ۱۰۵ نیروی امنیتی را آزاد کرده اند در حالیکه به گفتۀ این شورا ، ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی از چنگ این گروه باید رها میشدند.

رهایی تا به پنج‌هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت افغانستان بخشی از موافقتنامۀ امریکا و طالبان است.

این موافقتنامه در ۲۹ ماه فبروری در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

محمد اشرف غنی همچنان گفت که هیئت همه شمول برای انجام مذاکرات که از همه افغان ها نمایندگی می‌کند تشکیل شده و آماده آغاز هر چه زودتر مذاکرات صلح می‌باشد.

رئیس جمهوری افغانستان ثبات و رفاه افغانستان را ثبات و رفاه در منطقه خواند و از کشورهای همسایه خواست تا به طور دوامدار افغانستان را برای رسیدن به صلح و ثبات همکاری کنند.

محمد اشرف غنی گفت افغانستان در این عید دامنگیر همه‌گیری ویروس کروناست. او از مردم خواست تا به توصیه های صحی وزارت صحت عامه توجه کرده و در روز های عید در خانه های شان بمانند.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

از سویی هم آنتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد از اعلام آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان و طالبان استقبال کرده است.

سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای گفت: "از همه طرف‌های درگیر تقاضا نموده تا از این فرصت استفاده کرده پروسه صلح را تحت رهبری خود افغان‌ها به پیش ببرند."

پیش از این، زلمی خلیل‌­زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان همچنان از اعلام آتش‌بس سه روزه میان طالبان و حکومت افغانستان استقبال کرد.

آقای خلیل‌زاد در تویترش نوشت، گام‌های مثبت دیگری باید فوراً دنبال شود: رهایی زندانیان باقی مانده از هر دو طرف همانگونه که در موافقتنامۀ ایالات متحده و طالبان مشخص شده، برنگشتن به سطح بلند خشونت‌ها، و توافق روی تاریخ جدید برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در یک تویت گفته که از اعلام آتش‌بس سه روزه در جریان روز های عید از سوی حکومت افغانستان و طالبان استقبال می‌کند.

وی در ادامه گفته است که تمام اطراف باید از این فرصت برای صلح و به منفعت همۀ افغان‌ها استفاده کنند.

استولتنبرگ افزوده که ناتو به امنیت درازمدت افغانستان متعهد می‌ماند.

طالبان دیشب در اعلامیۀ گفتند که در سه روز عید آتش‌بس می‌کنند.

در اعلامیۀ طالبان، به افراد این گروه گفته شده که در جریان آتش‌بس به مناطق تحت کنترول حکومت نروند و همچنان گفته شده که جانب مقابل هم اجازۀ ورود به مناطق تحت کنترول طالبان را ندارد.

زمانیکه در سال ۲۰۱۸ میلادی طالبان در جریان عید سعید فطر برای سه روز آتش‌بس اعلام کردند، مردم و حکومت افغانستان از آن استقبال کردند.

شماری از جنگجویان طالب به مناطق تحت کنترول دولت رفته و حتی با مردم عکس‌های سلفی گرفتند که از طریق رسانه های اجتماعی نشر شد.

XS
SM
MD
LG