لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

پولیس هانگ‌کانگ علیه معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد


معترضان در هانگ کانگ
معترضان در هانگ کانگ

پولیس هانگ‌کانگ برای پراکنده ساختن طرفداران دموکراسی امروز گاز اشک آور شلیک کرد.

این پس از آن است که هزاران تن به جاده‌های هانک‌کانگ ریختند تا از طرح چین به هدف وضع قانون امنیت ملی بر شهر هانگ‌کانگ اعتراض کنند.

اعتراض‌های بدون مجوز رسمی در شهر هانگ‌کانگ، زمینۀ رویارویی دموکراسی طلبان و پولیس را فراهم کرده.

چین در بیست و یکم ماه می پیشنهاد وضع یک قانون امنیت ملی بر هانگ‌کانگ را مطرح کرد تا به حضور اداره‌های استخباراتی‌اش در این شهر اجازه دهد.

این اقدام، تهدید پایان یافتن وضعیت خاص در هانگ‌کانگ و عمیق‌تر شدن اختلافات میان چین و ایالات متحده را به وجود آورده است.

حکومت هانگ‌کانگ تلاش کرده تا نگرانی‌های مردم و سرمایه گذاران خارجی در بارۀ لایحۀ پیشنهادی چین را دور کند.

این لایحه که نگرانی‌ها را در بازار مالی به وجود آورده از سوی حکومت‌های خارجی، گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و نیز شماری از گروهای فعال در حوزۀ کسب و کار به شدت نکوهش شده است.

لایحۀ حکومت چین که انتظار می‌رود در چهارم ماه جون از سوی پارلمان این کشور تصویب شود، صلاحیت‌های شورای مقننۀ هانگ‌گانک را محدود خواهد ساخت.

بر اساس لایحه، مداخلۀ خارجی، خیانت، خرابکاری و فتنه انگیزی منع خواهد شد.

مظاهره در هانگ کانگ
مظاهره در هانگ کانگ

اقدام چین برای داشتن دست بالا بر هانگ‌کانگ نگرانی‌های را بیشتر ساخته که پیکنگ برای از بین بردن سیاست "یک کشور، دو سیستم" گام می بردارد.

همین فرمول هانگ‌کانگ را از زمان برگشتش تحت حاکمیت چین در سال ۱۹۹۷ به این‌سو اداره کرده و آزادی‌های وسیعی را که مردم در چین از آن برخوردار نیستند، در شهر هانک‌کانگ تضمین می‌کند.

جنبشی به طرفداری از دموکراسی هانگ‌کانگ سال گذشته اعتراض‌های خود را آغاز کرد که ماه‌ها طول کشید.

اعتراض‌ها بعضی اوقات به خشونت گرایید که در نتیجه این مرکز تجارتی مسدود شد.

دلیل اعتراض‌ها ترتیب لایحه از سوی حکومت چین بود که هدفش استرداد افراد متهم برای محاکمه از هانگ‌کانگ به پیکنگ گفته شده است.

حدود ۲۰۰ چهرۀ سیاسی از سرتاسر جهان در بیست و سوم ماه می در یک اعلامیه گفتند که لایحۀ نو چین تجاوز همه جانبه بر خودمختاری هانگ‌کانگ، حاکمیت قانون و نیز آزادی‌های بنیادی این شهر است.

مایک پامپئو، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است این قانون ناقوس مرگ برای خودمختاری با درجۀ عالی که پیکنگ به هانگ‌کانگ پیشنهاد کرده، خواهد بود.

چین شکایت‌های کشور‌ها در این مورد را مداخله خوانده است.

وضعیت رو به وخامت هانگ‌کانگ در حالی است که ایالات متحده و چین در چند مورد با هم اختلاف دارند، از ویروس کرونا گرفته تا مناقشات جغرافیای سیاسی و رقابت روان روی تجارت و تکنالوژی.

XS
SM
MD
LG