لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

جوانان بدخشان در روزهای قرنطینه به‌خوانش کتاب روی آورده اند


کتابخانه عامه ولایت بدخشان
کتابخانه عامه ولایت بدخشان

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گویند که شماری از نسل جوان این ولایت در روزهای رخصتی و قرنطینه به‌جای تماشای تلویزیون و استفاده از انترنیت، روی به‌خوانش کتاب آورده اند.

هرچند ولایت بدخشان به‌دلیل داشتن، شماری زیادی از نویسندگان و شاعران به ولایت فرهنگی در افغانستان شهرت دارد، اما درسال‌های پسین دسترسی آسان به‌انترنیت و رسانه‌های اجتاعمی، نسل جوان این ولایت کم‌کم از فرهنگ کتاب‌خوانی فاصله گرفته بوند که این کار نگرانی اهل قلم را به‌وجود آورده بود.

اما اکنون مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گویند که در روزهای قرنطینه و رخصتی مکاتب و پوهنتون‌ها، دوباره مردم بدخشان به‌ویژه نسل جوان به‌کتاب‌خوانی روی آورده اند.

نقیب‌الله ثاقیب یار رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان به رادیو آزادی گفت: "دراین روزهایی‌که قرنطینه حاکم است، مردم بدخشان به‌ویژه نسل جوان که دسترسی به انترنیت دارند، روی به‌کتاب‌خوانی و مطالعه آورده اند، ادامه این روند در میان نسل جوان امیدوار کننده است.

کتاب‌های کتابخانه عامه ولایت بدخشان
کتاب‌های کتابخانه عامه ولایت بدخشان

صدیقی لعل‌زاد پژوهشگر، نوسینده و شاعر اهل بدخشان می‌گوید که روزهای قرنطینه فرصت مناسب است برای او.

آقای لعل‌زاد به رادیو آزادی می‌گوید که در روزهای قرنطینه و رخصتی وظیفه ضمن این‌که روی تحقیق کار می‌کند، چندین کتاب دیگر را نیز مطالعه کرده است.

کلپ صدیقی لعل زاد نوسینده: "کار من پژوهش است و تحقیق، در این روزهای قرنطینه سر به‌کتاب‌ها می‌زنم، چند کتاب که در گذشته تکمیل نکرده بودم در این روزها تکمیل کردم، و کتاب‌هایی‌که من مطالعه کردم در این روزها، کتاب تاجیکان را خواندم و کتاب افغانستان در مسیر تاریخ و چند کتاب دیگر را..."

عبدالقدوس یکی از کتاب فروشان در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان هم می‌گوید که خرید کتاب در میان مردم خیلی کم‌رنگ است؛ اما در روزهای قرنطینه برخلاف روزهای دیگر مشتریان زیادی داشته است.

او افزود: "در واقع خرید و فروش کتاب در بازارهای بدخشان خیلی به‌کندی صورت می‌گرد، یگان روز می‌فروشیم و یگان روز نی، اما در روزهای قرنطینه خیلی خوب بود، جوانان می‌آمدن و کتاب‌های مختلف خریداری می‌کرند."

مسئولان اداره فرهنگ بدخشان می‌گویند که استفاده بیش از حد انترنیت و کمپیوتر شماری زیادی از نسل جوان کشور را کم معلومات و کم ظرفیت ساخته است.

آرشیف
آرشیف

او امیدوار است که هرگاه مردم به‌جای شبکه‌ها اجتماعی در انترنت از کتاب استفاده کنند، می‌توانند در کوتاه-مدت استعداد شان را جلوه بدهند.

XS
SM
MD
LG