لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

کمیسیون حقوق بشر: 'در مورد مجرمین جنگی باید محتاطانه برخورد صورت گیرد'


دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل
دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد تا معلومات را در مورد زندانیان طالب که از بند رها می‌شوند با مردم و این کمیسیون شریک سازد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید از هر تلاش که برای تامین صلح تاثیرگذار باشد استقبال می‌کند اما تاکید می‌کند که حکومت باید معلومات را در مورد زندانیان طالب که از بند رها می‌شوند با مردم و این کمیسیون شریک سازد.

شکرالله مشکور سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت در رابطه به مجرمین جنگی باید محتاطانه برخورد صورت گیرد.

شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر
شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر

آقای مشکور افزود: "کمیسیون مستقل حقوق بشر از هر تلاشی استقبال می‌کند که در پروسه صلح تاثیرگذار باشد؛ اما در مورد رهایی زندانیا باید گفت که معلومات در مورد زندانیان باید با کمیسیون مستقل حقوق بشر و ادارات دیگر شریک ساخته شود تا آن زندانیان که مجرمین جنگی هستند در مورد آنها محتاطانه برخورد صورت گیرد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر این سخنان را پس از آن بیان می‌کند که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در روز اول عید دستور رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالب را داد.

ارگ ریاست جمهوری از قول آقای غنی گفت که این اقدام به‌خاطر حسن نیت و در پاسخ به‌اعلام آتش‌بس ازسوی گروه طالبان صورت می‌گیرد.

پیش از این رئیس جمهور افغانستان فرمان رهایی ۱۵۰۰ زندانی طالب را صادر کرده بود که به اساس معلومات ارائه شده شورای امنیت ملی تا کنون نزدیک هزارتن آنان رها شده اند.

زندانی‌هایی که به‌فرمان رئیس جمهور غنی آزاد شده اند.
زندانی‌هایی که به‌فرمان رئیس جمهور غنی آزاد شده اند.

طالبان نیز ۲۴۴ زندانیان حکومتی را از بند رها کرده اند اما شورای امنیت ملی افغانستان انتقاد کرده بود که در میان زندانیان رها شده ۴۹ تن افرادی که باید به اساس لست حکومت رها می‌شدند رها نشده اند.

نظریات متفاوت هر دو طرف در مورد رهایی زندانیان سبب تاخیر در این روند شده است.

به اساس توافقنامه ۲ فبروری میان امریکا و طالبان درقطر قبل از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، ۵ هزار زندانی طالبان در بدل هزار زندانی دولت رها کرده خواهند شد.

تلاش کردیم تا در مورد اظهارات تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر نظر شورای امنیت را داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم محمد عارف رحمانی عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه در واکنش به فرمان تازه رئیس جمهور غنی در مورد رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالب می‌گوید این مسئله به پروسه صلح کمک می‌کند.

اما آقای رحمانی می‌گوید اگر طالبان در پروسه صلح صداقت نداشته باشند این اقدام میدان های جنگ را گرمتر می‌سازد.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

او افزود:"اگر این زندانیان را آزاد می‌کند یک بهانه بزرگ از طالبان گرفته می‌شود و آنان باید بیایند وارد پروسه صلح شوند اما اگر طالب واقعاً در صلح صداقت نداشته باشد آنها می‌توانند بسیار جبهه طالب را گرم کنند برای امنیت ملی افغانستان و موجودیت نظام می‌تواند خطرناک باشد."

طالبان از اقدام تازه حکومت افغانستان استقبال کرده اند.

طالبان مسلح برای سه روز عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرده اند و از افراد خود خواسته اند تا حمله نکنند و در حالت دفاعی قرار داشته باشند.

باید یادآور شد که پس از سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به دوحه و پس از آن به کابل و ملاقات آقای خلیل‌زاد با مقامات افغان، اعلام آتش‌بس از سوی طالبان و اقدامات تازه در مورد رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالب از سوی رئیس جمهور صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG