لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

شورای امنیت ملی: امروز ۱۰۰ زندانی طالب از بند رها شده اند


آرشیف، طالبانی که مدتی پیش به فرمان رئیس جمهور محمد اشرف غنی رها شده بودند.
آرشیف، طالبانی که مدتی پیش به فرمان رئیس جمهور محمد اشرف غنی رها شده بودند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید امروز ۱۰۰ زندانی طالب از بند رها شده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان می گوید،بر اساس تعهد محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور که گفته بود به‌ رهایی زندانیان طالبان سرعت بخشیده خواهد شد امروز صد تن از زندانیان طالب از بند رها شده اند.

انتظار خادم رئیس بخش صلح و مصونیت افراد ملکی این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت با رهایی این افراد تعداد محبوسین رها شده طالب از سوی حکومت افغانستان به ۱۱۰۰ تن می‌رسد.

آقای خادم افزود: "امروز صد تن از زندانیان رها شدند این افراد شامل لست ۵۰۰۰ نفری طالبان هستند قبلاً ما هزار تن آنان را راها کرده بودیم بر اساس پیام عیدی رئیس جمهور آماده‌گی‌ها برای رهایی ۲۰۰۰ زندانی دیگر هم گرفته شده است."

آقای خادم می‌گوید این صد تن از زندان بگرام رها شده اند و زندانیان قبلی هم از بگرام، زندان پلچرخی و ولایات رها شده بودند.

وی ابراز امیدواری کرد که آغاز تبادل و رهایی زندانیان زمینه را برای تامین یک صلح دایمی در کشور فراهم کند.

انتظار خادم رئیس بخش صلح و مصونیت افراد ملکی
انتظار خادم رئیس بخش صلح و مصونیت افراد ملکی

آقای خادم می‌گوید روند رهایی زندانیان طالب بخاطر شدت حملات طالبان به تاخیر افتاده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در روز اول عید اعلام کردکه ۲۰۰۰ زندانی دیگر طالبان نیز از زندان‌ها آزاد می‌شوند.

ارگ ریاست جمهوری به نقل آقای غنی گفت که این اقدام به‌خاطر حسن نیت و در پاسخ به‌اعلام آتش‌بس ازسوی گروه طالبان صورت می‌گیرد.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید تا کنون از سوی طابان ۲۴۵ زندانی رها کرده اند که به گفته این شورا، در میان آنان نظامیان،کارمندان ملکی و مردم عام شامل هستند.

انتظار خادم در پاسخ به نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر که گفته است باید با مجرمین جنگی محتاطانه برخورد صورت گیرد می‌گوید در رهایی این زندانیان نظر کمیسیون هم گرفته می شود.

شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه به رادیو ازادی گفت از هر اقدام که برای صلح تاثیر گذار باشد استقبال می کند اما حکومت باید معلومات را در مورد زندانیان که از بند رها می شو با مردم و کمیسیون شریک سازد.

به اساس توافقنامه صلح که در ۲ فبروری میان امریکا و طالبان درقطر امضا شد قبل از آغاز گفتگوهای بین الافغانی ، ۵ هزار زندانی طالبان در بدل هزار زندانی دولت رها خواهند شد.

زمان امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان درقطر
زمان امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان درقطر

درعین حال لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان از آغاز دوباره روند رهایی زندنیان از سوی حکومت استقبال کرده ابراز امیدواری می‌کند که با اینکار زمینه گفتگوهای بین‌الافغانی مساعد سازد.

آقای لعل می‌گوید: "باید تبادل اسیران جنگی صورت گیرد، جنگ متوقف شود و برای مذاکرات بین‌الافغانی زمینه مساعد شود و فضای اعتماد نیز به‌میان آید."

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید به اساس دستور رئیس جمهور روند رهایی محبوسین طالب از زندان‌های حکومت ادامه دارد.

طالبان از اقدام تازه حکومت افغانستان برای رهایی ۲۰۰۰ زندانی دیگر شان استقبال کرده اند.

XS
SM
MD
LG