لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

هشت صبح: "آتش‌بس باید ادامه یابد"


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "آتش‌بس باید ادامه یابد"، نوشته که اخیراً چند اتفاق خوب در افغانستان رخ داده است.

  • هشت صبح

میانجی‌گری چهره‌های پرنفوذ داخلی برای حل مشکلات سیاسی در "حوزه جمهوریت" که منجر به ایجاد شورای عالی مصالحه شد و تلاش مستقیم حکومت و طالبان برای رسیدن به برخی توافقات، به‌نظر روزنامه، از اتفاقات خوب سیاسی در هفته‌های اخیر برای افغانستان بوده است.

به نوشته هشت صبح، در سه روز عید فطر نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان به مواضع یک‌دیگر حمله نکردند و راه امیدی به‌بازگشت حکومت و طالبان به پای میز مذاکره برای صلح در کشور دوباره ایجاد شده است.

نویسنده معتقد است که آتش‌بس سه روزه عید توانست بی‌اعتمادی میان دو طرف را کاهش دهد.

هشت صبح تاکید کرده، اگر آتش‌بس همچنان دوام کند، زمینه برای تعیین زمان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز آماده می‌شود. رهایی زندانی‌ها توسط دو طرف سرعت می‌یابد. اعتماد دو طرفه‌ افزایش می‌یابد و در نهایت دست‌رسی به صلح را برای هر دو سوی گفت‌وگوها آسان‌تر می‌کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نیز با اشاره به آتش‌بس در روزهای عید فطر در سرمقاله خود نوشته که با وجود اوج مصیبت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، عید مردم با خوشی‌ها همراه شد.

به نوشته روزنامه، افزون بر اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی حکومت و طالبان در روزهای عید، حکومت رهایی هرچه زودتر دو هزار زندانی گروه طالبان را نیز اعلام کرد.

به باور نویسنده، این اقدامات بار دیگر امیدواری‌ها برای رسیدن به‌صلح را نزد افغان‌ها ایجاد کرد.

ویسا معتقد است که اگر حکومت و طالبان برای اعتمادسازی آتش‌بس را تمدید کنند، زندانیان همدیگر را رها کنند، برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گام‌های جدی و معقولی بردارند، طبعی است که "حلقات جنگجوی داخلی و خارجی" مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

روزنامه در پایان افزوده که صلح برای افغان‌ها به‌معنی زندگی است. نویسنده از هر دو طرف جنگ خواسته که از امتیازگیری بگذرند و به‌خاطر برآورده شدن این آرزوی ملت از اخلاص کار گیرند.

  • انیس

و روزنامه دولتی انیس هم در سرمقاله خود موضوع آتش‌بس را بررسی کرده و نوشته که آنچه عید امسال را نسبت به عید پارسال خوش‌گوارتر کرد، اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی گروه طالبان بود که مورد استقبال ملی و بین‌المللی قرار گرفت.

به نوشته این روزنامه، حکومت افغانستان بلافاصله در واکنش به آتش‌بس طالبان و ابراز حسن نیت فرمان رهایی دو هزار زندانی طالب را صادر کرد.

روزنامه افزوده که مردم از طرف‌های درگیر مجدانه می‌خواهند که از فرصت پیش آمده استفاده اعظمی کنند و این آتش‌بس را به صلح دایمی و ثبات پایدار مبدل کنند.

نویسنده تاکید کرده که دو طرف نگذارند دشمنان افغانستان یکبار دیگر به خاطر اجرای اهداف و مقاصد شوم‌شان دست به‌کار شوند و فضای اعتماد و همدیگرپذیری که به باور نویسنده در حال شکل‌گیری است را واژگون کنند.

XS
SM
MD
LG