لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

آیا 'آتش‌بسی' که پایان‌یافت، تمدید خواهد شد؟


آرشیف: تصویر از آتش‌بس میان گروه طالبان و حکومت در ماه جون ۲۰۱۸ در ولایت کندهار
آرشیف: تصویر از آتش‌بس میان گروه طالبان و حکومت در ماه جون ۲۰۱۸ در ولایت کندهار

درحالی که زمان آتش‌بس از سوی حکومت و طالبان پایان یافته است، اما تا کنون دو طرف برای تمدید آتش‌بس و یا کاهش خشونت چیزی نگفته‌اند.

پایان آتش‌بس سه روزه طالبان و حکومت افغانستان، آیا این آتش‌بس تمدید خواهد شد؟ یا نیروهای امنیتی به حالت تهاجمی در خواهند آمد؟ پرسشی که با پایان زمان برقراری آتش‌بس سه روزه، حکومت و طالبان به آن پاسخ نداده‌اند.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت که گروه طالبان باید در برابر انعطاف‌پذیری حکومت افغانستان به مذاکرات صلح تن دهد.

بانو کوفی افزود: "زمان آن است که طالبان وارد مذاکره شوند و آتش‌بس را ادامه دهند. از این حسن نیت حکومت استفاده کنند. تلاش‌ها ادامه دارد برای این که آتش‌بس طولانی‌تر شود. تلاش‌ها برای این همه ادامه دارد که مذاکرات آغاز شود. امریکا باید ـ و یقین هم دارم ـ که علاقه‌مند است که این پروسه بدون خشونت به موفقیت برسد. من فکر می‌کنم که انعطاف بیشتر از این در برابر طالبان، این گروه را در موقف دیگری قرار می‌دهد."

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان
فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان

بانو کوفی تاکید می‌کند که هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان آمادگی کامل برای نشستن پشت میز مذاکره با این گروه را دارد و فرصت‌ها نباید هدر رود.

زمان آتش‌بس سه‌روزه ساعت دوازده شب چهارشنبه پایان یافت. رویدادهای امنیتی در این سه روز عید هم کمتر رخ داده است.

یک منبع امنیتی به رادیو آزادی می‌گوید که تا ساعت دوازده روز چهارشنبه میان نظامیان افغانستان و طالبان هیچ درگیری رخ نداد.

با این همه، رئیس جمهور غنی پس از ادای نماز عید در واکنش به اعلام آتش‌بس سه‌روزه طالبان، گفت که گام‌های سریعی برای رهایی زندانیان این گروه بر می‌دارد.

اشرف غنی: اقدامات جدی در رهایی زندانیان طالبان صورت خواهد گرفت

در این سه روز آتش‌بس درحالی‌که طالبان هیچ زندانی حکومت را از بند رها نکرد، اما دولت افغانستان در روزهای عید فطر حدود دوهزار زندانی این گروه را از بند رها کرد.

حالا نگرانی‌هایی هم وجود دارند که اگر گروه طالبان دوباره با پایان آتش‌بس به میدان‌های جنگ روی آورند و به مذاکرات بازهم تن ندهند، رهایی زندانیان طالبان به تقویت صفوف گروه خواهد انجامید.

حیدر افضلی، رئیس کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید با ادامه خشونت، امکان فراهم شدن زمینه مذاکرات وجود ندارد.

آقای افضلی می‌افزاید: "با رهایی زندانیان طالبان، هزینه بزرگی در سه روز آتش‌بس پرداخته‌ایم. به این معنی که اگر این زندانیان به میدان‌های جنگ بروند، برای ما زیانبار خواهد بود، اما باز هم دولت از خود انعطاف نشان داده است. صلح با تضرع حاصل نمی‌شود به این معنی که دولت افغانستان از خود انعطاف‌پذیری نشان دهد و طرف دیگر به ادامه جنگ تاکید کند. در آن صورت ضرور است که نیروهای امنیتی هم به حالت تهاجمی باز گردند."

حکومت افغانستان در این باره که آیا نظامیان افغانستان با پایان آتش‌بس دوباره حالت تهاجمی اختیار خواهند کرد یا نه چیزی نگفته، گروه طالبان نیز به این پرسش که آتش‌بس را تمدید خواهد کرد یا نه پاسخ نداده است.

اما یک روز پیش از این جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت افغانستان در نشست خبری گفت که اگر طالبان آتش‌بس را تمدید کنند و یا خشونت‌های‌شان را کاهش دهند حکومت افغانستان آتش‌بس را تمدید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG