لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

شیوع ویروس کرونا بر روان مردم تاثیر منفی گذاشته است


شماری از باشنده‌های کابل می‌گویند که شیوع ویروس کرونا بر روان مردم تاثیر منفی گذاشته است.
شماری از باشنده‌های کابل می‌گویند که شیوع ویروس کرونا بر روان مردم تاثیر منفی گذاشته است.

شماری از باشنده‌های کابل می‌گویند که شیوع ویروس کرونا بر روان مردم تاثیر منفی گذاشته است.

‎وزارت صحت عامه افغانستان امروز (چهارشنبه، ۷ جوزا) اعلام کرد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور نزدیک به دوازده و نیم هزار مورد رسید.

باشنده‌های کابل می‌گویند با انتشار سریع ویروس کرونا، بیشتر مردم با مشکلات روحی-روانی مواجه شده‌اند.

‎ارشاد رغاند، یکی از باشنده‌های شهر کابل می‌گوید در پخش پیام‌های آگاهی‌دهی از سوی حکومت به‌ سلامت ماندن، روان مردم توجه نشده است.

او گفت: "افزون بر ترس طبیعی که همه انسان‌ها از ویروس کرونا دارند، آگاهی‌دهی ضعیف و غیرمسئولانه افغانستان در مورد این ویروس، مشکلات اقتصادی و عدم توجه به روان مردم در تبلغات سبب شده تا مشکلات روحی مردم بیشتر شود."

آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان -جاپان
آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان -جاپان

هدایت‌الله، استاد دانشگاه در کابل می‌گوید وضع قرنطینه به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در کشور سبب شده که بیشتر مردم کسب‌وکار خود را از دست دهند و به‌مشکلات روحی- روانی مبتلا شوند.

او افزود: "مردم به‌دلیل ویروس کرونا با فشارهای روحی-روانی دچار شده‌اند؛ چون این‌جا اقتصاد مردم ضعیف است. کسانی که کار بارهای کوچک داشتند، اکنون بیکار در خانه‌های‌شان هستند و با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند. به‌همین دلیل، مبتلا به‌مشکلات روحی-روانی شده‌اند."

‎برخی از باشنده‌های کابل از وزارت صحت می‌خواهند که در کنار آگاهی‌دهی در مورد تهدیدات ویروس کرونا، مشاوران و متخصصان روحی-روانی را موظف کند تا به مشکلات مردم در این زمینه رسیدگی کنند.

‎آنان هشدار می‌دهند که اگر به این بعد قضیه توجه نشود، خشونت‌های خانوادگی افزایش خواهد یافت.

‎این در حالی است که ۴۰ سال جنگ و خشونت در افغانستان در جامعه مشکلات گوناگون به‌ویژه مشکلات اقتصادی را به‌میان آورده و روی روان مردم تاثیرات منفی برجا مانده است.

اما داکتران تاکید دارند که داشتن روحیه قوی می‌تواند ویروس کشنده کرونا را شکست بدهد.

‎ وزارت صحت عامه افغانستان نیز می‌پذیرد که شیوع ویروس کرونا در کشور مردم را با مشکلات روانی مواجه کرده است.

وحید مجروح معین این وزارت روز چهار شنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که برای حل این مشکل روی یک برنامه مشخص کار خواهد شد.

وحید مجروح معین وزارت صحت عامه
وحید مجروح معین وزارت صحت عامه

آقای مجروح افزود: "‎هرچند ما در تمامی مراکز صحی مشاورین روانی گماشته‌ایم، اکنون تلاش داریم قرنطین را تمدید کنیم و توسط رسانه‌ها به مردم طوری آگاهی‌دهی کنیم تا بر روان مردم موثر تمام شود."

آقای مجروح تاکید کرد که مردم برای حل این مشکل قرنطین را یک فرصت دانسته و در خانه در پی سرگرمی‌های بهتر باشند.

‎به اساس معلومات تازه وزارت صحت، ۱۲۴۵۶ تن همین اکنون مصاب به ویروس کرونا هستند و همچنین ۲۲۷ تن در اثر بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند و ۱۱۳۸ تن بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG