لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

ارگ: رهایی تعداد بیشتر زندانیان طالبان وابسته به‌کاهش خشونت است


صد زندانی گروه طالبان که به تازگی توسط حکومت افغانستان از زندان پروان آزاد شدند.
صد زندانی گروه طالبان که به تازگی توسط حکومت افغانستان از زندان پروان آزاد شدند.

حکومت افغانستان می‌گوید که رهایی تعداد بیشتر زندانیان گروه طالبان وابسته به‌کاهش خشونت و اقدام‌های مثبت از سوی طالبان در مورد صلح است.

حکومت افغانستان برای آغاز گفتگوهای رو در رو با طالبان و رسیدن به صلح، حدود دو هزار زندانی گروه طالبان را از زندان رها کرده است.

با آن‌که مطابق توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، باید ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان رها شوند، اما حکومت این کشور می‌گوید که رهایی دیگر زندانیان طالبان وابسته به عملکرد این گروه در مورد صلح است.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه(۷ جوزا) به رادیو آزادی گفت که ادامه خشونت از سوی طالبان با پروسه رهایی زندانیان این گروه هیچ کمکی نمی‌کند: "آینده با این مرتبط است که طالبان چه می‌کنند. ادامه خشونت از سوی طالبان بدون شک که با روند رهایی زندانیان کمک کرده نمی‌تواند. اما توافق ادامه آتش‌بس از سوی طالبان می‌تواند که این پروسه را بیشتر به پیش ببرد."

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

با آنکه حکومت افغانستان پس از عید سعید فطر امیدوار بود که طالبان آتش‌بس را تمدید خواهند کرد، اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر در مصاحبه با دویچه‌وله تمدید آتش‌بس را رد کرد.

اما آقای شاهین از رهایی زنداینان این گروه از سوی حکومت استقبال کرد و این کار را گام مهم برای اعتمادسازی خواند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

سهیل شاهین گفته است که گروه طالبان نیز به‌زودی تعدادی از زندانیان حکومت را رها خواهد کرد.

در همین حال منابعی که روند صلح را از نزدیک دنبال می‌کنند، می‌گویند که رهایی زندانیان از سوی حکومت و طالبان، فضای اعتماد را میان دو طرف ایجاد کرده است.

عبدالباقی امین، رئیس مرکز روابط استراتژیک موسوم به "قاصد" می‌گوید که ممکن است پیش از رهایی ۵ هزار زندانی طالبان، گفتگوهای میان افغانها آغاز شود: "آقای خلیلزاد میانجیگری می‌کند و به نظر من، این خوشبینی وجود دارد که نرمش از هر دو طرف خصوصاً از سوی طالبان سبب آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پیش از رهایی ۵ هزار زندانی طالب شود."

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان یک روز پس از مراسم تحلیف خود فرمان رهایی ۱۵۰۰ زندانی طالب را صادر کرد.

همچنین با اعلام آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید سعید فطر از سوی طالبان، آقای غنی گفت که روند رهایی زندانیان طالب تسریع می‌شود.

حکومت افغانستان تا حالا حدود ۲ هزار زندانی طالب را از زندان‌های خود رها کرده است و طالبان نیز گفته‌اند که ۲۶۱ زندانی حکومت را آزاد کرده‌اند.

اما مقام‌های حکومتی گفته‌اند که گروه طالبان تا اکنون از یک‌هزار زندانی تنها ۲۴۵ تن آنها را که مشمول افراد ملکی می‌شوند، رها کرده است.

XS
SM
MD
LG