لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

والی هرات: با مسدود کردن چند جاده، شیوع ویروس کرونا در هرات کنترل نمی‌شود


 سید وحید قتالی والی هرات
سید وحید قتالی والی هرات

وحید قتالی والی هرات می‌گوید که با توسل به قوه قهریه و مسدود کردن چند جاده، شیوع ویروس کرونا در هرات کنترل نمی‌شود. او تأکید می‎کند که باید همه این ویروس را جدی بگیرند و فاصله‎گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

او می‌گوید که با ظرفیت فعلی آزمایشگاه ویروس کرونا در هرات، ۲۷ سال زمان می‌برد که تمامی هراتیان آزمایش شوند.

آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در هرات افزایش چشم‎گیری یافته است. مسئولان صحی هرات می‌گویند که تا روز (چهارشنبه) ۱۹۶۶ مورد مثبت ویروس کرونا به ثبت رسیده است. حدود هشتاد درصد از مبتلایان به کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‎برند.

یک شفاخانه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در هرات
یک شفاخانه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در هرات

این مسئولان می‌افزایند که این آمار واقعی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در هرات نیست و شمار زیادی از مبتلایان آزمایش گرفته نشده است.

آقای قتالی می‌گوید: "با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، بحث قرنطینه هرات به دلیل وضعیت بد اقتصادی مردم عملی نمی‌شود."

او می‌افزاید: "مسئولانه خدمت شما می‌گویم که در این شهر مصلحت نمی‌بینم که با قوه قهریه داخل بشویم و چند سرک را مسدود بسازیم. مسدود ساختن چند سرک و وادار کردن چند عابر پیاده نشان از کنترل شیوع ویروس نیست. در تمام اماکن دیگر ما و شما هیچ رعایتی نداریم."

وحید قتالی والی هرات می‌گوید که با توسل به قوه قهریه و مسدود کردن چند جاده، شیوع ویروس کرونا در هرات کنترل نمی‌شود.
وحید قتالی والی هرات می‌گوید که با توسل به قوه قهریه و مسدود کردن چند جاده، شیوع ویروس کرونا در هرات کنترل نمی‌شود.

در مرکز تشخیص ویروس کرونا در هرات روزانه تا ۳۰۰ مورد نمونه از ولایت‎های غربی افغانستان آزمایش می‎شود. مقام‌های محلی هرات نگران هستند که شمار زیادی از مبتلایان به کرونا به دلیل پایین بودن ظرفیت، آزمایش نشوند.

او افزود: "محاسبه من نشان می‌دهد که اگر با همین ۳۰۰ آزمایش در روز داشته باشیم و یک میلیون اطفال جدا کنیم، به غیر از اطفال ۲۷ سال زمان می‌برد که شما بتوانید که مردم هرات را یک‌بار تست کنید."

هرات کانون شیوع کرونا در افغانستان است.

اما در این اواخر میزان بی‎پروایی مردم در قبال ویروس کرونا افزایش یافته است. مسئولان صحی هرات می‌گویند که تاکنون ۴۲ مورد فوتی کرونا به ثبت رسیده است، اما آمار فوتی‌های می‌تواند که بلندتر از این باشد.

خاکسپاری جسد یک بیمار مبتلا به کوو-۱۹ در هرات
خاکسپاری جسد یک بیمار مبتلا به کوو-۱۹ در هرات

عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات هشدار می‎دهد که تداوم این بی‎پروایی بحران‎آفرین خواهد شد.

آقای تمنا می‌افزاید:"اگر بی‌پروایی ما ادامه پیدا کند‌ـ‌که ما می‌بینیم ـ ما به همین دلیل می‌رویم به بسترهای اضافه، به طرف آی‎سی‎یوهای بیشتر و به طرف بسترهای بیشتر. داکترها خواهند گفت که ما در ولسوالی‌ها که ۱۸۰ بستر فعال می‌کنیم."

مسئولان صحی هرات می‌گویند که برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا برای فراهم کردن ۶۰۰ بستر آمادگی دارند. با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، قرار است که به‌زودی شفاخانه ۱۰۰ بستر بیماران کرونا نیز در هرات تجهیز شود.

مسئولان صحی هرات از مردم می‎خواهند که به زندگی با ویروس کرونا را آغاز کنند. این مسئولان هم چنین بر رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک تاکید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG