لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

امریکا به شماری از ‌شرکت‌ها اجازه همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ایران را را می‌دهد


مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده
مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده

ایالات متحده معافیت‌های تحریمی را پایان خواهد داد که به‌شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه می‌دهد تا با ایران همکاری هسته‌ای غیرنظامی کنند.

مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده دیروز چهارشنبه بیست و هفتم ماه می گفت که به دلیل نقض برخی از تعهدات هسته‌ای توسط ایران، تمدید این معافیت‌ها قابل توجیه نیست.

پامپیو افزود که "باج گیری هسته‌ای" رژیم ایران به افزایش فشار و منزوی شدن بیشتر آن از سوی جامعۀ بین‌المللی خواهد انجامید.

پامپیو در یک اعلامیه افزود که کشورش در کنار تمدید نکردن معافیت‌های تحریمی پروژه‌های هسته‌ای ایران مرتبط با موافقتنامۀ هسته‌ای موسوم به برجام، بر مجید آقایی و امجد سازگار، دو مقام امور هسته‌ای آن کشور نیز تحریم وضع می کند.

برجام؛ سرنوشت مبهم و تمدید نامحدود گفت‌وگوهای ایران و اروپا
برجام؛ سرنوشت مبهم و تمدید نامحدود گفت‌وگوهای ایران و اروپا

به گفتۀ پامپیو، این مقام‌ها در توسعۀ برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته اند.

به گفتۀ او، این معافیت شامل همکاری در زمینه تغییر کاربری دستگاه آب سنگین اراک، تدارک سوخت هسته ای برای ریکتور تحقیقاتی تهران و انتقال ضایعات و زباله‌های هسته ای از ایران به خارج می شود.

شرکت‌های که در این بخش‌ها با ایران همکاری می‌کنند از حالا ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که به همکاری خود پایان دهند یا با تحریم رو به رو خواهند شد.

آگاهان امور منع گسترش اسلحۀ هسته‌ای می‌گویند، معافیت‌های تحریمی به متخصصان بین‌المللی فرصت داده تا از روند فعالیت‌های هسته‌ای تهران نظارت کنند و این که پژوهش علمی‌اش برای اهداف ملکی مشروع است از جمله ادویه.

این اقدام ایالات متحده ممکن تنش‌ها با دیگر امضاء کننده‌های موافقتنامۀ هسته‌ای ایران را که تلاش کرده اند آن را حفظ کنند، افزایش دهد.

روسیه، چین، فرانسه، جرمنی و بریتانیا پای این موافقتنامه امضا کرده اند.

ایالات متحده در تلاش است تا همکاری این کشور ها را در جهت تمدید تحریم اسلحه از سوی سازمان ملل بر ایران جلب کند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ کشورش را از معاملۀ هسته‌ای ایران موسوم به برنامۀ جامع اقدام مشترک یا برجام بیرون و تحریم‌های شدید را بر تهران دوباره وضع کرد.

ایران هم در واکنش چندین مادۀ این موافقتنامه را نقض کرده و گفته است در صورتی که ایالات متحده موافقتنامه را بپذیرد، تمامی ماده‌های آن را رعایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG