لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

'امریکا در حال گرفتن آمادگی برای خروج هزاران سرباز امریکایی از افغانستان است'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • استارس اند استرایپس

روزنامۀ استارس اند استرایپس مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده: "پنتاگون طرح‌های خروج هزاران نیروی دیگر تا روز انتخابات را از افغانستان پیشنهاد خواهد کرد."

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نومبر امسال برگزار خواهد شد.

روزنامه به نقل از مقام‌های فعلی و پیشین امریکایی نوشته است، وزارت دفاع ایالات متحده در حال گرفتن آمادگی برای خروج هزاران سرباز امریکایی از افغانستان توسط دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، است.

در ادامه آمده است، رهبران نظامی امریکا پیشنهاد می‌کنند که حداقل یک نیروی کوچک مبارزه علیه تروریزم در افغانستان بماند.

بر اساس موافقتنامۀ ایالات متحده و طالبان که در بیست و نهم ماه فبروری امضا شد، تمامی نیروهای این کشور در بدل تعهدات امنیتی از جانب طالبان، ظرف ۱۴ ماه پس از امضای موافقتنامه، افغانستان را ترک خواهند کرد.

در افغانستان برخی‌ها تأکید می‌کنند که خروج کامل نظامیان امریکایی پیش از کسب اطمینان در مورد برقراری صلح در افغانستان، دست آورد‌های چندین ساله را به خطر می‌اندازد.

بر بنیاد این موافقتنامه، باید تا پیش از آغاز مذاکرات بین افغانان در دهم ماه مارچ سال روان میلادی، حکومت افغانستان تا ۵ هزار زندانی طالب و گروه طالبان هم حدود ۱ هزار زندانی مربوط به حکومت را آزاد می‌کردند.

تأخیر در رهایی تمامی زندانیان سبب به تعویق افتادن مذاکرات بین افغانان شد.

روزنامۀ واشنگتن پست نیز به طرح ادامۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته و می‌نویسد که پنتاگون منتظر دستور رئیس جمهور ترمپ در این مورد است.

ترمپ سه شنبه گفت که می‌خواهد سربازان امریکایی به زودی از افغانستان بیرون شوند، اما او تاریخ مشخصی را برای خروج نیروهایش از افغانستان تعیین نکرد.

  • واشنگتن پُست

واشنگتن پُست می‌نویسد، بر بنیاد توافق بیست و نهم فبروری امریکا و طالبان، این گروه از حمله بر نیروهای امریکایی خودداری کرده، اما از مذاکرات بین افغانان که در موافقتنامه ذکر شده تا هنوز خبری نیست.

روزنامه با اشاره به گزارش‌ها در مورد کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی در حمله‌های ماه‌های پسین از سوی طالبان نوشته است، با وصف این هم مقام‌های امریکایی منتظر هستند تا ترمپ پیش از انتخابات امریکا خروج شمار بیشتر نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کند و وعده اش برای پایان بخشیدن طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را عملی کند.

بسیاری‌ها در مورد این که مبادا امریکا پیش از زمان تعیین شده از افغانستان بیرون شود، نگران هستند.

اما نگرانی مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در این باره شاید قابل توجه بیشتر باشد.

بر اساس گزارش رسانه‌های امریکایی، اسپر گفته است گمان نمی‌کند که تمامی نیروهای امریکایی پیش از ماه نومبر از افغانستان بیرون شوند.

واشنگتن پُست می نویسد، کاهش سطح خشونت‌ها در افغانستان، خواست مهم حکومت افغانستان، ایالات متحده و طالبان است و این در حالیست که تمامی طرف‌ها روی قبولانیدن نظر‌شان بر یکدیگر در مورد چگونگی عملی شدن این خواست تأکید می کنند.

اکثر تحلیلگران امور در افغانستان به این باور هستند که پیش از خروج نیروهای بین المللی از این کشور، روند شکنندۀ صلح باید نتیجه بدهد.

XS
SM
MD
LG