لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

بیش از ۸۰ درصد کوکنار افغانستان در مناطق تحت نفوذ مخالفان دولت کشت شده است


آرشیف، کشتزارهای کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، کشتزارهای کوکنار در ولایت کندهار

جمع‌آوری حاصلات فصل اول کوکنار در ولایات گرمسیر افغانستان در حال پایان یافتن است، اما حکومت افغانستان تا حال توانسته تنها ۴۶۶ هکتار زمین را در مناطق تحت حاکمیت دولت از وجود کشت زارهای کوکنار پاکسازی کند.

نجیب‌الله احمدی رئیس سروی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله به رادیو آزادی گفت، بیشترین کشت کوکنار در مناطق تحت نفوذ طالبان صورت می‌گیرد، از همین رو تمرکز آنان روی عملیات بالای کارخانه‌های تولید و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر است.

آقای احمدی افزود: "بیشتر از ۸۳ در صد کشت کوکنار در مناطقی صورت می‌گیرد که در آنجا مخالفین مسلح دولت حضور دارند، یعنی مخالفین مسلح دولت از پول مواد مخدر تمویل می‌شوند. در جاهایی که نیروهای دولتی حضور دارند در آنجا کوکنار کشت نشده است. از این رو وقتی مناطق تحت کنترول نیروهای افغان گسترش یابد مطمن باشید که در افغانستان کوکنار کشت نخواهد شد. زیرا مخالفین مسلح دولت از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر سود مالی می‌برند."

برخلاف گذشته، حال در ولایات گرمسیر در جنوب و جنوب شرق کشور سه تا چهار فصل کوکنار کشت می‌شود و گروه‌های مافیایی در مناطق ناامن همین ولایات برای پروس تریاک آن کارخانه‌های سیار ایجاد کرده اند.

وزارت داخله می‌گوید، دشوار است که با محوه مزارع کوکنار جلو کشت آن گرفته شود، بلکه به‌جای آن باید تمرکز روی آگاهی عامه، ترویج کشت‌های بدیل و دستگیری قاچاقبران مواد مخدر بیشتر شود.

اما هاشم الکوزی نماینده هلمند و عضو کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانو جرگه می‌گوید: "بیشترین کشت کوکنار در مناطق تحت نفوذ طالبان صورت می‌گیرد و هیچ کاهشی هم در این کشت به وجود نیامده است."

آرشیف
آرشیف

او می‌افزاید: "پنجاه درصد اراضی افغانستان تحت نفوذ طالبان است و در مناطقی که طالبان نفوذ دارند در آنجا کوکنار کشت می‌شود و کشت آن هنوز متوقف نشده است. از یک سو سال بارانی بود و از سوی دیگر نفوذ طالبان گسترش یافته، از همین رو کشت کوکنار نیز افزایش یافته است."

در سال ۱۳۹۷ در دوازده ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود، اما حکومت افغانستان تعداد ولایات تحت کشت کوکنار در سال ۱۳۹۸ را اعلام نکرده، ولی با آن هم در سال جاری تنها در ولایات هلمند، ننگرهار و نیمروز عملیات تخریب مزارع کوکنار را اجرا کرد و در دیگر مناطق افغانستان کشت زارهای کوکنار آماده حاصل‌دهی است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00
لینک مستقیم


گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG