لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

حدود ۶ هزار تن پس از تخریب دکان‌ها در شهر چاریکار بیکار شده‌اند


دکان های تخریب شده در شهر چاریکار
دکان های تخریب شده در شهر چاریکار

ده‌ها دکاندار پس از تخریب دکان‌های شان در شهر چاریکار مرکز پروان شکایت و نگرانی دارند که با مشکل بیکاری روبه‌رو شده اند.

شکایت کنندگان می‌گویند ششصد دکان در مرکز شهر که در مسیر شاهراه کابل ـ شمال واقع شده بودند به دلیل ساختن جادۀ دوم این شاهراه از سوی اداره محلی پروان تخریب شده است.

خالد باشندۀ ولایت پروان که دکان خوراکه فروشی اش تخریب شده است به رادیو آزادی گفت: تمام دکان‌ها را تخریب کردند و مال‌های ما زیر باران شدند. ما واقعاً مظلوم واقع شدیم من یک دکان داشتم و پنج شاگرد با من کار می‌کردند و هر شاگرد از خود فامیل داشت. در یک دکان تقریباً ما ۲۰ یا ۲۵ نفر بیکار شدیم، شما به چشم خود می‌بینید که این‌ها هر کدام شان چرت می‌زنند که یک لقمه نان از کجا پیدا کنیم خصوصاً در روزهای قرنطین پیدا کردن یک لقمه نان بسیار مشکل است، ۶۰۰ دکان و ۳۶ خانه تخریب شده که در حدود ۶،۰۰۰ هزار نفر بیکار شدند."

منطقه شهر چاریکار که قرار است سرک شاهراه کابل‌شمال از آن بگذرد.
منطقه شهر چاریکار که قرار است سرک شاهراه کابل‌شمال از آن بگذرد.

برخی دیگر از این دکانداران معترض می‌گویند پیش از تخریب دکان‌های شان حکومت محلی پروان وعده داده بود که برای مالکان دکان‌ها بدیل در نظر می‌گیرد، تا آنان کار و بار شانرا از دست ندهند اما دیده می‌شود که تاکنون به این مشکل پرداخته نشده است.

عبدالمجید حیدری یکی از هوتل داران شهر چاریکار گفت: "برای ما وعده دادند که در مقابل تخریب دکان‌های تان برای شما جای داده می‌شود، اما تا هنوز به خواسته های ما رسیدگی نشده و به وعده شان عمل نکرده اند، خواست ما از دولت این است که به زود ترین فرصت اقدام کنند و زمینه کار را به مردم مساعد بسازند."

با این حال وحیده شهکار سخنگوی والی پروان در این مورد در صحبت با رادیوآزادی گفت کار رسیدگی به مشکلات دکانداران در دستور کار حکومت قراردارد.

دکان های تخریب شده در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان
دکان های تخریب شده در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان

او افزود: "ما برای دکانداران شهر جای در نظر گرفتیم قسمی که شما دیدید، وقتی دکان‌های زرگری تخریب شدند برای شان جای مشخص از قبل اعمار کردیم و تا هنوز کار ما تکمیل نشده و کار ما ادامه دارد تا به مشکلات دکانداران رسیدگی کنیم."

بیکاری از معضلات جدی دانسته می‌شود که در سال جاری در ولایت‌های شمال کابل نیز مردم همواره از آن شکایت و نگرانی‌های شان مطرح کرده و این معضل بر زندگی آن‌ها تأثیرات منفی گذاشته است.

XS
SM
MD
LG