لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

وزارت صحت: اگر دوای حکیم الکوزی معتبر ثابت شود با تمام جهان شریک خواهد شد


حکیم الکوزی طبیب یونانی (راست) حین صحبت با اعضای هیئت اعزامی وزارت صحت عامه در کلینیکش در کابل.
حکیم الکوزی طبیب یونانی (راست) حین صحبت با اعضای هیئت اعزامی وزارت صحت عامه در کلینیکش در کابل.

وزارت صحت عامه افغانستان دیروز شنبه (۱۰ جوزا) فعالیت‌های یک کلینیک را که در آن ادعا می‌شد دوای ضد ویروس کرونا به مردم توزیع می‌شود را متوقف کرد.

اما به گفته معین عرضه خدمات صحی این وزارت این کلینیک بار دیگر فعالیت‌هایش را از سر گرفته است.

وحید مجروح روز یک‌شنبه (۱۲ جوزا) در جریان یک نشست خبری در کابل گفت: "وزارت صحت عامه دیروز اقدام کرد. هیئت را فرستاد و تصمیم به مسدود کردن این کلینیک گرفتیم اما متأسفانه این مرکز دوباره فعال شده. من پیش از اینکه این طبیب یونانی را مقصر بدانم. هزاران هموطن را مقصر می‌دانم که برای دریافت این دوا که برای معتبر بودنش هیچ ثبوت وجود ندارد."

حکیم الکوزی که خود را طبیب یونانی معرفی می‌کند اخیراً مدعی شده است که واکسین ویروس کرونا را دریافته است.

آنچه او به عنوان واکسین تا حال برای صد‌ها تن نوشانیده. قطرات مایعی است که تا حال چگونگی درستی و نادرستی‌اش از سوی وزارت صحت افغانستان تأیید نشده است.

هر چند برخی داکتران این ادعا را فاقد مدارک علمی می‌خوانند اما الکوزی و برخی کسانی که این دوا را استفاده کرده اند ادعا کرده اند که با نوشیدن این دوا بهبود یافته اند.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که تا حال هیچ کشور و نهادی قادر نشده تا واکسین ویروس کرونا را وارد بازار کند. تمام تلاش‌ها برای ساخت واکسین کرونا تا حال در سطح آزمایش قرار دارند.

با همه وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت افغانستان می‌گوید. این وزارت تلاش می‌کند تا دوای ساخته شده توسط حکیم الکوزی را در لابراتوار‌های این وزارت آزمایش کند.

در صورتی که ادعای این طبیب یونانی معتبر ثابت شود. دوای او در مشوره با سازمان صحی جهان در لابراتوار‌های جهانی آزمایش خواهد شد: "محصول این طبیب در لابراتوار تیست شود. اگر در اینجا موثر بود با سازمان صحی جهان مشوره می‌کنیم و در سطح جهان آزمایش شود و اگر معتبر بود وزارت صحت عامه این محصول را با تمام جهان شریک خواهد کرد."

وزارت صحت عامه اما می‌گوید. پیش از آزمایش این محصول نباید مردم از آن استفاده کنند. او برای جلوگیری از پخش این محصول از رسانه‌ها و نیرو‌های امنیتی کمک خواست.

XS
SM
MD
LG