لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

اختلاف نظر روی رقم رهایی زندانیان میان حکومت افغانستان و گروه طالبان


زندانیان رها شده گروه طالبان از زندان های حکومت افغانستان
زندانیان رها شده گروه طالبان از زندان های حکومت افغانستان

با آنکه حکومت افغانستان روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که ۲۹۰ زندانی گروه طالبان تا شام آن روز رها خواهند شد اما تاکنون این زندانیان رها نشده اند.

یک منبع شورای امنیت ملی افغانستان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفت که هنوز هم روی فهرست شناسایی این زندانیان کار جریان دارد.

از سویی هم جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی بدون ارائه جزئیات می‌گوید که امروز دوشنبه این ۲۹۰ تن از زندان‌های حکومت آزاد می‌شوند.

با این شمار زندانیان رها شده از سوی حکومت به ۳،۰۰۰ تن می‌رسد.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب تویترش نوشته که تاکنون ۲،۲۸۴ زندانی گروه طالبان از سوی حکومت آزاد شده‌اند: "ادعای اداره کابل که در مورد ارقام رهایی زندانی‌ها صورت گرفته درست نیست، باید در مورد ارقام دقیق و واقعی ارائه شود و این ورند مختل ساخته نشود."

هر چند روند رهایی و تبادله زندانیان میان حکومت و طالبان بیش از هر زمان دیگر سرعت گرفته است اما دیده می‌شود که در مورد ارقام زندانیان طالبان از سوی حکومت و طالبان تفاوت موجود است.

حکومت شمار زندانیان رها شدۀ طالبان را ۳،۰۰۰ می‌گوید اما طالبان رهایی ۲،۲۸۴ تن زندانی این گروه را تأیید می‌کند.

رادیو آزادی خواست در زمینه نظر حکومت را داشته باشد اما مسئولان از صحبت در مورد خودداری کردند.

از سویی هم وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان گام‌های لازم برداشته شده و بحث‌ها روی جزئیات این روند ادامه دارند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت روز دوشنبه (۱۲ جوزا) به رادیو آزادی گفت که خواست حکومت و مردم افغانستان این است تا مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان هرچه زودتر آغاز شود.

هر چند رهایی ۵،۰۰۰ زندانی گروه طالبان بخشی از توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان است اما رقم زندانیان رها شده طالبان از سوی حکومت به ۳،۰۰۰ تن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG